Will Haven The Hierophant

Bieler Bros / Suburban

Website: Will Haven

Stiekem bestaat Will Haven al sinds 1995. Echter zijn ze nooit doorgebroken en echt groot geworden, terwijl ze volgens de grotere magazines toch wel de kwaliteiten ervoor hadden. Mede daardoor verliet de oude zanger Grady Avenell de band en is hij voor dit album vervangen. Zijn vervanger is Jeff Jaworski, die afkomstig is van de punkband Red Tape die dus op het vierde album van de band uit Sacramento, CaliforniŽ.

Het intro zet mij behoorlijk op het verkeerde been, aangezien dit nogal veel lijkt op het intro van Dodheimsgard klassieker 'Kronet Til Konge'. Echter is op The Hierophant geen duistere black metal te verwachten, maar hardcore die nogal tegen de metal aanschuurt. En dan vooral de wat sleperende, doomy metal. Veel van de muziek is mid tempo maar levert wel een geluidsmuur op. Af en toe is er wat anders te vinden. Zoals bijvoorbeeld de spacy outro in 'Landing on Ice'. Echt grote verrassing komt pas bij het nummer 'Sammy Davis Jr's One Good Eye' dat af en toe wel erg Dillinger Escape Plan-achtig aandoet. Het laatste nummer 'Dark Sun Sets' is een akoestische nummer dat halverwege wordt opgeschikt door wat ruisende distortion-geluiden in de achtergrond.

Groot minpunt aan deze plaat is eigenlijk voornamelijk de zang. Jeff Jaworski klinkt alsof het huilen hem nabijer is dan het lachen (of gewoon keihard tekeer aan op het podium). Dat werkt niet echt mee voor de nummers die, vanwege het mid-tempo gebruik overal, niet altijd even simpel te onderscheiden zijn. Nu is mij verteld dat de vorige zanger Grady precies zo klonk, dus een verbetering valt de komst van Jeff dan niet echt te noemen. Deze plaat is dan in het geheel ook niet spannend of interessant te noemen. En eigenlijk echt alleen voorbestemd voor mensen die wel van gitaarmurige hardcore houden. Want anders is dit een plaat die je hoogstens 2 minuten zal draaien. (Thomas van Golen)

Will Haven are:
Jeff Irwin - Guitar, Keyboards
Mike Martin - Bass, Christmas Chimes