W.A.S.P. Dominator

Demolition Records / Suburban

Website: W.A.S.P.

Op 23 april is via Demolition Records het nieuwe inmiddels dertiende W.A.S.P. album getiteld ´Dominator´ ter wereld gekomen. Sinds de jaren ´80 draait W.A.S.P., het geesteskind van frontman Blackie Lawless al mee, in den beginne hadden de jongens een notoire reputatie. Dominator´ is de opvolger van het epische tweeluik ‘The Neon God, Part I The Rise’ en ‘The Neon God, Part II The Demise’ stammende uit 2004.

Op het album ´Dominator´ heeft de band wederom de klassieke W.A.S.P. sound vast weten te leggen met rockende nummers zoals “Long, Long Way To Go” en verrassend veel ballad-achtige nummers zoals “Take Me Up”. De band heeft laten weten dat ´Dominator´ een aantal thema’s behandeld die hen aan het hart liggen, zoals het Amerikaanse imperialisme en de tactiek van pesterijen die men gebruikt om oorlogen te voeren: “Het fundamentele organisatie principe van iedere overheid is haar capaciteit om oorlog tegen haar eigen volk te voeren en hen door deze macht in haar greep te houden” aldus Blackie. ´Dominator´ verhaalt over machtsmisbruik en het domineren van de zwakken. Blackie referereert naar 11 september en het gevoel dat deze gebeurtenissen bij hem opriepen: weer een nodeloze oorlog. Ook heeft hij geen goed woord over voor Bush en Blair. Hij trekt de vergelijking met de manier waarop mannen vrouwen misbruiken, zo ziet hij de oorlog tegen Irak en de landen die daarin meegenomen worden. Het lijkt alsof de teksten op Dominator zijn geschreven vanuit het oogpunt van een man naar een vrouw toe, maar Blackie legt uit dat dit bedoeld is alsof een grote wereldmacht een zwak land toespreekt. De song “Heaven´s Hung in Black” is gebaseerd op een quote van de Amerikaanse president Abraham Lincoln nadat hij het dodental van de slag bij Gettysurg (Amerikaanse Burgeroorlog) had gehoord: “Surely tonight the Heavens are hung in black”. Het nummer gaat over een dodelijk gewonde soldaat die bij de hemelpoort te horen krijgt dat er geen ruimte meer is.

Als we Blackie dus moeten geloven onderscheidt dit album zich dus van de rest van het W.A.S.P.- oevre door de teksten: het album is blijkbaar één groot politiek statement, ook al mijdt ´Dominator´ de bekende sleazy one-liners niet: teksten als "on your knees", "run, run, daddy´s got a shotgun" en "faster, bloody bastards" zijn ondertussen toch een trademark van Lawless. ´Dominator´ bevat dan ook alle elementen die we van W.A.S.P. gewend zijn, stevige hardrock, sleazy en catchy refreinen, en dat alles voorzien van de rauwe maar gecontroleerde stem van Lawless. Het album kent verder aardig gitaarwerk, een aanta ballad-achtige nummers zoals “Take Me Up”, met de complimenten voor de zang op dit nummer en ook het rappere werk zoals “Long, Long Way To Go” wordt niet vergeten.

Hoogtepuntjes op ´Dominator´ zijn het wat dramatische nummer "Heaven´s Hung In Black", het eerste nummer "Mercy" en het al eerder genoemde "Long, Long Way To Go", al was het maar vanwege de catchy refreinen. Kortom, W.A.S.P. heeft op Dominator gedaan wat zij al jaren doen, alleen kunnen we de songteksten nu een keer serieus nemen. Het album kent verder een degelijke productie en ´Dominator´ past daarom prima in de lijn die de band sinds het begin heeft gevolgd en zal daarom long-term W.A.S.P. fans niet teleurstellen. Hebben we dan niets te klagen, jawel het album is wat aan de korte kant en de twee eerder geplande covertracks, Deep Purple’s “Burn” en Creedence Clearwater Revival ‘s “Fortunate Son” hadden zeker niet misstaan op het album. (Martina Schouten)

01. Mercy
02. Long, Long Way To Go
03. Take Me Up