Volbeat rock The Rebel / Metal The Devil

Mascot Records

Website: Volbeat

Kort na de “Danish Dynamite Tour” afgelopen november 2006 waarvan naast Volbeat ook landgenoten Hatephere en Raunchy deelnamen bereikte ons het bericht dat gitarist Franz "Hellboss" Gottschalk de band had verlaten. Op dat moment had de band echter het nieuwe album ‘Rock The Rebel / Metal The Devil’ reeds opgenomen waardoor Franz nog wel op het album te horen is. De band heeft in Thomas Bredahl een nieuwe gitarist gevonden, Bredahl speelde eerder in de punkrock band Gob Squad die toevalliger wijze al als support act tijdens de Deense tour van Volbeat fungeerde. Met het debuutalbum ‘The Strength, The Sound, The Songs’ dat in 2005 uitkwam wist Volbeat in een klap de Europese metalscène te overtuigen, het album werd in diversen grote magazines zelfs album van de maand. De band toerde daarop onafgebroken door Europa, zo werd er opgetreden op diversen grote festivals maar ook schuwde de band de kleine zaaltjes en cafés niet. Volbeat wist hierdoor in de afgelopen twee jaar een vaste fanbase op te bouwen! Het nieuwe album, dat vanaf 16 februari in de winkels ligt werd opnieuw uitgracht bij Mascot Records die enkele jaren geleden met het vastleggen van Volbeat een wereldband in huis hebben weten te halen.

Het nieuwe album draait inmiddels al enkele dagen in mijn cd speler en ik moet toegeven, met deze nieuwe release zal de band de komende jaren alleen nog maar verder groeien. De band weet de mix van metal, Rock 'n Roll en punkrock op zo’n manier te brengen dat het album zeer toegankelijk is vele mensen. Het album opent met het stevige “The Human Instrument”, de song is voorzien van enkele stevige gitaarriffs en kent zelf enkele invloeden country invloeden die we vaker op het album gaan tegenkomen. Vervolgens krijgen we “Mr. & Ms. Ness” te horen, dat opnieuw voorzien is van een aantal zware, stevige riffs en ook hier wordt het nummer gedragen door de enorme krachtige stem van zanger en gitarist Michael Poulsen.
“The Gardens Tale” begint dan met een rustig akoestisch deuntje om na zo’n halve minuut over te slaan in een stevige punkrock song met een hoog metal gehalte in de stijl van de latere Misfits met Michael Graves op zang. Ook het volgende “Devil Or The Blue Cat`s Song” is een up-tempo nummer met de nodige Rock ’n Roll invloeden en een geweldige gitaarrif om van te smullen. Het nummer “Sad Mans Tongue” is meer dan een eerbetoon aan de legendarische Johnny Cash. Ook de volgende song ” River Queen” is voorzien van dezelfde ingrediënten, stevige up-tempo metalriff, ondersteunt door een krachtige ritmesectie en voorzien van uitstekende zangpartijen van Michael. “Radio Girl” is dan weer wat melodieuzer, maar kent toch ook weer dezelfde krachtige uitstraling zoals zijn voorgangers. Ook “A Moment Forever” is opnieuw een stevige beukende up-tempo song, waarop we aanbeland zijn bij “Soulweeper #2” dat een soort van vervolg is van het op het debuutalbum verschenen gelijknamige nummer, waarbij ik toch ook wel even aan het betere werk van de heer Glenn Danzig moet denken. Het album wordt vervolgens afgesloten met de stevige metalsong “You Or Them” en het opnieuw opgenomen “Boa” dat eerder te horen was op de in 2003 verschenen demo “Beat The Meat”.

Verder ligt het artwork in de lijn van het debuutalbum en ziet er opnieuw uitstekend uit. Het album werd opgenomen in de Hansen Studios onder leiding van Jaco Hansen die het album ook mixte en masterde, de productie is nog vetter dan op het debuutalbum waardoor het album uit de spakers lijkt te knallen, klasse. Met ‘Rock The Rebel / Metal The Devil’ heeft Volbeat dan ook een album opgenomen dat aan het einde van dit jaar hoog in mijn jaarlijstje zal prijken. De combinatie van metal, rock en punk levert een stevige sound in de stijl van bands zoals Social Distorsion, Danzig, Life Of Agony en het latere werk van The Misfits die ik iedereen kan aanraden.

96/100

01. The Human Instrument
02. Mr. & Ms. Ness