Various Artsits Our Impact Will Be Felt, A Tribute to Sick Of It All

Myspace pagina

Afgelopen 24 april is het Sick Of It All tribute album ‘Our Impact Will Be Felt’ uitgekomen via Century Media Records. Het uit Harlem, New York afkomstige Sick Of It All vierde afgelopen jaar hun twintigste verjaardag met het sterke ‘Death To Tyrants’ album dat op zeer goede kritieken kon rekenen waarmee de band de nieuwe generatie metalcore bands ver achter zich en hiermee laat horen hoe aanstekelijke hardcore gemixt met metal invloeden gespeeld moet worden. De inmiddels legendarische band werd in het midden van de jaren tachtig opgericht door de broers Lou (zang) en Pete (gitaar) Koller en heeft sinds het debuutalbum ‘Blood, Sweat & No Tears’ dat in 1989 uitkwam diversen uitstekende hardcore knallers uitgebracht, zoals het ‘Scratch The Surface‘ album uit 1994 waarmee de band uiteindelijk doorbrak.

Op deze tribute plaat vinden we een twintig tal klassiekers van de New Yorkse hardcoreband terug die onder handen zijn genomen door evenveel vooraanstaande namen in hardcore- en metalland, waaronder Madball, Pennywise, Hatebreed, Walls Of Jericho, Napalm Death en Ignite. Het zijn dan ook deze bands die het album voor mij aantrekkelijk maken, vooral Ignite’s versie van “Cease Fire” en “Scratch The Surface“ van Sepultura kunnen mij zeer goed bekoren, maar ook Rise Against’s “Built To Last” mag er zijn. “Clobberin Time/What's Going On” dat vertolkt word door Unearth kent een zeer vette mix, maar luister ook eens naar het rauwe punkachtige “Friends Like You” van Bouncing Souls. Verder noemenswaardig zijn dan nog de uitvoeringen van “Alone” van Most Precious Blood, het zware “Just Look Around” van First Blood en “Who Sets The Rules” dat eigenzinnig word gebracht word door grindcore legende Napalm Death. Wie Sick Of It All al eens live aan het werk gezien heeft weet inmiddels met welke ongekende energie de band op het podium tekeer gaat. Veel songs kennen natuurlijk maatschappij kritische teksten en wordt er vaak hard tegen politieke huisjes aangeschopt. De songs op deze plaat staan normaal gesproken dan ook als een huis, maar het nadeel van “tribute” albums blijft altijd dat na enige malen draaien, ik toch weer snel het origineel uit de kast trek.

Via de volgende link zijn elke week tracks van het album te beluisteren.

01. Built To Last - Rise Against
02. Clobberin Time/What's Going On - Unearth