Vanmakt Vredskapta Mörkersagor

Pulverised Records

Website : Vanmakt

Vanmakt is een vrij jonge band uit Zweden (opgericht in 2006), die ook tevens bezet wordt door vrij jonge kerels (gezien de korte haren en kleine lijfjes op de foto's). Gestart door Gorgoth en Vladr werd de eerste en voorlopig enige demo 'Diaboli Iubeo, Para Vindicta' uitgebracht. En eind 2007 ligt het eerste full-length album in de schappen, uitgebracht door Pulverised Records, het label uit Singapore.

Volgens de bijgeleverde infosheet heeft Gorgoth een liefde voor zowel black, als death, goth en doom metal. En wilde hij al deze invloeden gebruiken om eens niet de standaard black metal te schrijven, maar zijn interpretatie geven aan hoe black metal dan moet klinken. En hoe klinkt die interpretatie dan? Als een bak herrie. Pas tijdens het nummer 'Open The Gates' (wat een gastoptreden van Jonas Renvaktar van Spawn of Possession bevat) wordt er even rust genomen want de rest wordt bijna vakkundig dichtgetimmerd door de drums van Gráal. Daaroverheen gaan de riffs heen en weer in een poging melodisch te zijn wat niet echt lukt. Vooral bij de gitaren merk je de invloed van andere muziekstromingen. De stem van Gorgoth zelf is niet bijster interessant, en hangt meer tegen een schreeuw dan een echte krijs. Ik loop er in ieder geval niet warm voor, laat staan dat ik m'n scheermesje pak en uit wanhoop in m'n polsen ga kerven.

Veel powerchords komen voorbij drijven, waarna er weer ongenadig hard wordt doorgeramd. Althans, op de drums die misschien ook iets te hard in de mix staan, want in het geheel komt het wat matjes over. Niet doordat de productie slecht is (absoluut niet zelfs), maar gewoon omdat deze muziek HET gewoon niet heeft. Na een tijdje denk je alleen maar: ja jongens, het is wel leuk zo. De gitaarriffs zijn niet heel spannend en dat ga je merken na een paar nummers. Gitaristen Satygh (die nu dan ook uit de band ligt) en Aamoth mogen snel meer inspiratie gaan krijgen en ook daadwerkelijk betekenisvolle riffs gaan bedenken, want dit matte werkje is niet echt een goede basis voor een tweede album. Aan de andere kant betekent het dat het komende album alleen maar een verbetering kan zijn. Betere riffs, minder drum wil ik als suggestie meegeven. Wel leuk is de bijgeleverde video op de promo-cd. Maar dit gaat eigenlijk nergens over. (Thomas van Golen)

01. The First Key
02. Sanguine Craving
03. Förkastelse Av Jesu Tro