Vainglory Vainglory

MTM Music / Suburban

Website: Vainglory

Hou je vast, afgelopen mei kwam het nieuwe album van Vainglory uit, de nieuwe creatie van de gelijknamige band is een absolute musthave voor de liefhebber van eerlijke, vette powermetal. Intense riffs, gitaarvirtuosen gecomplementeerd door een vette bas, strakke drums en een krachtige stem kenmerken deze band. Vainglory draait in de eerste instantie om gitarist Corbin King, de mastermind achter deze plaat. King is niet de minste gitarist en wordt dan ook wel de “king of the southern shred” genoemd. King bleef niet onopgemerkt na de release van het eerste Vainglory album “2050”, vooral om de manier waarop hij schijnbaar moeiteloos verschillende genres weet te combineren: heavy metal, blues rock en zelfs thrash invloeden zijn te horen in zijn werk. Voeg daaraan toe het unieke, rauwe, verpletterende stemgeluid van Kate French (Chastain) en je hebt een vet, eerlijk, fris en boeiend geluid.

Het eerste nummer met de titel “Walking Dead” is vet, snel, energiek en strak en zet hiermee de toon voor de rest van dit album. De rauwe, gecontroleerde stem van Kate gaat door merg en been (op positieve wijze) en doet denken aan de stembanden van zangeres Veronica Freeman (Benedictum), die door kenners als de ‘nieuwe vrouwelijke Ronnie James Dio’ bestempeld wordt. De volgende song “Burdened” is al even krachtig met een lekker refrein dat letterlijk dagen in het hoofd blijft hangen en zo raast Vainglory voort zonder saai te worden. De zesde track op het album “Undying Love” is een semi-ballad waarin langzame en snelle delen elkaar afwisselen, Kate laat hier zien dat ze ook prima clean kan zingen en de hoge uithalen niet schuwt maar als je het mij vraagt kies ik voor het rauwe randje. Deze vrouw heeft een heerlijke strot! Het volgende nummer knalt er weer goed in; “Decapitation Attack” is weliswaar een instrumentaal nummer maar de compositie is zo levendig dat je praktisch niet merkt dat er niet gezongen wordt.

Hoewel Vainglory zichzelf plaatst in het hokje “US Powermetal” zijn er aardig wat invloeden te onderscheiden, van Savatage en Rush tot Testament en Pantera. Zo heeft de song “Act Of God” een Machinehead-achtige intro en de titelsong begint met een sound die aan Savatage doet denken. Complimenten overigens voor het bewonderenswaardige gitaarwerk in dit nummer. Zonder te overdrijven zou ik zeggen “ga zelf maar even luisteren, Hulde!” (Martina Schouten)

01. Walking Dead
02. Burdened
03. The Only Way I Know