VNV Nation Judgement

Anachron Sounds / Suburban

Website: VNV Nation

Mij is deze band onbekend, echter na wat speurwerk blijkt dat de band al een lange lijst van albums heeft uitgracht en ook live haar mannetje staat. VNV Nation is een Iers/Britse EBM-band, en is momenteel een van de populairste bands uit de huidige golf EBM. De afkorting VNV staat voor "Victory Not Vengeance" waarmee de band wil zeggen dat je altijd moet streven naar het beste, en niet bij de pakken moet neerzitten. Het belangrijkste lid in de band is Ronan Harris, die alle muziek en teksten componeert en uitvoert. Live wordt hij bijgestaan door drummer Mark Jackson en toetsenisten Vasi Vallis en Kolja Trelle. De band werd opgericht in 1990, na het uitbrengen van enkele singels in eigen beheer wordt in 1995 het debuutalbum ‘Advance And Follow’ uitgebracht. De doorbraak komt echter met het in 1998 verschenen tweede album ‘Praise The Fallen’ dat inslaat als een bom. De band richt in 2003 hun eigen label "Anarchron Sounds" genaamd en brengt de dansvloerkraker "Honour" uit in een epische nieuwe versie als "Honour 2003" en wordt er verder gewerkt aan de DVD ‘Pastperfect’ en het album ‘Matter And Form’ dat in 2005 verschijnt.

Het nieuwe album ‘Judgement’ is op 5 april via het eigen label van de band uitgekomen, en ook op deze release sijpelen de invloeden van electro en techno door in de muziek. De eerste song op mijn promo exemplaar is de song “The Farthest Star”, een rustige elektronische song met emotionele zang, sferische keyboards en een vette beat. Het volgende “Nemesis” is dan een up-tempo industriële song met een lichte house beat. Verder bevat mijn promo een aantal delen van songs, die overigens niet overeenkomen met de exacte speelvolgorde van het reguliere album. Net als de voorgaande albums lijkt VNV Nation zich langzaam te bewegen naar de meer mainstream kringen binnen de elektronische muziek, luister maar eens naar de songs “Descent“ of het zeer dansbare en melodieuze “Carry You“. Verder kent het album ook enkele regelrechte house klassiekers zoals “Momentum”, wat betreft de rest van de songs op het album kan ik niet oordelen omdat mijn promo onvolledig is, echter fans van dansbare metal, industial en EBM weten genoeg.

Met ‘Judgement’ heeft de band een degelijk album afgeleverd dat geheel in de lijn der verwachting ligt, ondertussen tourt de band ter promotie van het nieuwe album door Europa en is het overgrote deel van de Duitse shows inmiddels uitverkocht. Op 19 mei zal de band live te zien zijn in de Effenaar te Eindhoven.

01. Prelude
02. The Farthest Star
03. Testament