Type O Negative Dead Again

Steamhammer/SPV

Website : Type O Negative

Na een lange en stille periode van ongeveer vier jaar rond metal grootheid Type O Negative, komt dan eindelijk weer een knaller van een zevende cd uit. Het album heeft de smakelijke titel ‘Dead Again’ meegekregen en zal op 19 maart via hun nieuwe label Steamhammer Records uitkomen. De appetijtelijke heren gaan een behoorlijk eind terug naar hun bekende roots, en dit niet zonder succes. Het album bestaat dit keer uit 10 uitstekende tracks met een totale lengte van maar liefst 78 minuten luisterplezier en dit keer zonder covers.

Na een aantal keren luisteren, kan ik zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben. De doomy slepende en zware kost zijn wederom groots aanwezig. Maar ook worden we verrast met wat meer uptempo nummers met hier en daar ook een flinke scheut Carnivore erin. Luister maar naar het zware, agressieve “Tripping A Blind Man”. Het nummer “September Sun” bezorgt je duistere en bijna erotische gevoelens als je er eens goed naar luistert. Tijdens het poppy “Halloween In Heaven” wordt Peter Steele dan nog bijgestaan door Lycia-zangeres Tara VanFlower. Tijdens het lange, epische nummer “These Three Things” zingt Peter als vanouds, de song is een anti abortus nummer en begint met de erg controversiële tekst “A child is torn from the womb un-baptized, there's no quesiton it's infantacide,”, de song duurt net geen kwartier maar verveelt zeker niet en de band snijd hiermee een onderwerp aan dat je niet van hen zou verwachten. Verder krijgen we nog het redelijk snelle, thrashy “Some Stupid Tomorrow” voorgeschoteld. Het afsluitende “Hail And Farewell To Britain” bevat dan weer wat jaren zeventig invloeden en zal bij veel Britten wel wat stof doen opwaaien maar dat is nou net wat de heren altijd willen bereiken, controversie!!! Eigenlijk zijn alle nummers erg goed en bijzonder herkenbaar te noemen. Peter Steele zingt zuiver maar ook hoor je soms een vervormde stem en dan zijn er ook weer enkele momenten waarop hij het uitschreeuwt zoals hij dat doet bij Carnivore. Dus variatie is er wel, ik moet verder toegeven, deze nieuwe release sluit het beste aan bij het uit 1991 stammende debuutalbum ‘Slow, Deep, And Hard’ en ‘Bloody Kisses’.

Ik denk dat met dit album wel wat jonge gothic achtige meisjes Type O Negative laten voor wat het is, terwijl menig “volwassener” fan dit album een topper zal vinden. Ik ga hem in ieder geval nog heel, heel veel beluisteren! Ook de cover van dit album is zoals je van de heren kan verwachten weer lekker fout. Als ik het goed heb is dit een afbeelding van de Russische Rasputin. De productie is verder ook dik in orde, het geluid is hard en zuiver. Met dit album zou de band de kracht van ‘Bloody Kisses’ wel eens kunnen overtreffen. De depressieve, pessimistische en nare teksten tezamen met het zware doomy, slepende typische Type O Negative geluid zijn een aanrader voor alle fans.

01. Dead Again
02. Tripping A Blind Man
03. The Profits Of Doom