Tribuzy Excecution - Live Reunion

MTM Music / Suburban

Website : Tribuzy

Onlangs is de live cd van Tribuzy via MTM Music verschenen. Het schijfje draagt de toepasselijke titel ´Execution - Live Reunion´, het is dan ook de live versie van de eerste plaat die Tribuzy uitbracht met de titel, jawel, ´Execution´. De Braziliaan Renato Tribuzy speelde op zijn twaalfde al in een Iron Maiden coverbandje en maakte een tijdje deel uit van de band Thoten waarmee hij door Europa en Zuid Amerika getoerd heeft. Hoewel Thoten aardige bekendheid genoot besloot Tribuzy toch de band te verlaten om zich volledig op zijn solocarrière te kunnen concentreren.

Na het uitbrengen van twee albums onder de projectnamen Nordheim te weten ‘Nordheim And The Raw Metal Power’ in 2003 en Atlantida getiteld ‘Painted Reality’ in 2004 verscheen in 2005 de eerste Tribuzy CD ´Execution´, Renato Tribuzy was erin geslaagd om voor dit album een aantal iconen uit de heavy metal scene bijeen te brengen, namelijk: Bruce Dickinson, Mat Sinner, Ronald Grapow, Roy Z, Kiko Loureiro en Ralf Scheepers, op zich een unieke combinatie. Tijdens het schrijfproces van ´Execution´ heeft Tribuzy zich laten beïnvloeden door klassieke albums zoals ´Powerslave´ en ´And Justice For All´, het geen goed is terug te horen in de songs. Vooral de Iron Maiden invloeden zijn duidelijk aanwezig, het Tribuzy geluid is dan ook te omschrijven als "Duitse" powermetal à la Helloween.

Maar goed, het onderwerp van deze bespreking is nog steeds de live cd. De eerste keer dat je ´Execution - Live Reunion´ luistert kan ik me voorstellen dat alle nummers erg op elkaar lijken. De hoge uithalen die zo typerend zijn voor het powermetal genre zijn niet van de lucht en de rifjes die blijven hangen komen vaak bekend voor. Tribuzy heeft alle gasten die meegewerkt hebben aan het eerste album zover weten te krijgen om met elkaar de nummers live ten gehore te brengen, dit moet dan ook een geweldig spektakel geweest zijn om te aanschouwen, aan spontaniteit en enthousiasme ontbrak het hen zo te horen in ieder geval niet. Over de nummers zelf hoef ik niet veel te melden aangezien dit een live uitvoering is van een bestaand album, de nummers worden in een andere volgorde gebracht en om één of andere reden is alleen de song “Lake Of Sins” niet in het repertoire opgenomen. Kort gezegd is ´Execution - Live Reunion´ en degelijke opname van een levendig, spetterend concert. De songs op zich brengen weinig nieuws onder de zon, het meest bijzondere aan deze plaat is dan ook het feit dat dit een collaboratie is tussen een aantal heavy metal helden.

Hoewel ik persoonlijk liever naar de albums van de afzonderlijke artiesten luister, is dit toch wel een schijfje dat je als true heavy metal liefhebber in je collectie zou moeten hebben. (Martina Schouten)

Track list:
01. Intro
02. Aggressive