Tokyo Dragons Hot Nuts

Escapi Music

Website : Tokyo Dragons

Het tweede album van de Engelse band Tokyo Dragons zal op 24 september via Escapi Music uitkomen en heft de titel ‘Hot Nuts’ meegekregen. In thuisland Engeland heeft de band inmiddels een grote fanbase weten op te bouwen en sinds het uitkomen van het debuut ‘Give Me The Fear’ in 2005 heeft de band shows afgewerkt met bands zoals Status Quo, Do Me Bad Things en Winnebago Deal. Wat betreft de muziek van Tokyo Dragons, de band heeft duidelijk gebruik gemaakt van het succes van hun Engelse collega’s The Darkness waardoor de oude rock uit de jaren zeventig opnieuw een opleving heeft doorgemaakt. Het nieuwe album werd opgenomen in de legendarische Litho studio (die eigendom is van Pearl Jam’s Stone Gossard) en de Avast Studio onder leiding van producer Kurt Bloch (Nashville Pussy, Supersuckers).

Als het eerste nummer “On Your Marks“ door mijn installatie klinkt moet ik meteen aan Kiss van de eind jaren zeventig denken, heerlijke rechttoe rechtaan Rock ’n Roll zonder fratsen met de nodige groove. Zo staan er nog wel een aantal songs op het album, luister eens naar “Keeping The Wolf From The Door”, “Ramblin Jack” of “Killing Everybody You Meet” waarvan de gitaar riff wel erg veel weg heeft van de Kiss klassieker “Gold Gin”. De riff van de uptempo song “On Fuel” lijkt zo van Motörhead gestolen te zijn, maar wat boeit het ook de band weet hoe een feestje gebouwd moet worden. Verder staan er ook een aantal wat rustige song op het album in de vorm van “If I Run You Run”, “Rock My Boat” en “Slade Alive”. Tegen het einde van het album vinden we dan nog de cover van de klassieker “Couldn't I Just Tell You” van Todd Rundgren alvorens het album wordt afgesloten met het grappige “The Ballad Of Ballard”.

De band bewijst met deze tweede release opnieuw dat zij goed op elkaar ingespeeld zijn, de spelvreugde straalt er dan ook vanaf. Ondanks dat klinkt de band niet bijzonder origineel, de band heeft dan ook duidelijk afgekeken bij hun grote Rock ‘n Roll voorbeelden zoals Thin Lizzy, Kiss, AC/DC, Aerosmith, Cheap Trick en Motörhead die in de jaren zeventig en tachtig hun hoogtijdagen vierde. De gitaren zijn hard en smerig, de zang is rauw en ook de ritme sectie heerlijk simpel. De band past met hun stijl dan ook totaal niet in de huidige trend van metal-core en emo-metal bands, die momenteel erg populair zijn onder het jongere publiek. De wat oudere liefhebbers van kwalitatief goede en eerlijke Rock ’n Roll moeten dit album dan ook zeker eens gaan beluisteren. Liefhebbers van eerder genoemde band kunnen het album dan ook met een gerust gevoel aanschaffen. Het is nu alleen nog wachten tot de band de oversteek naar het vaste land van Europa maakt.

1. On Your Marks
2. Keeping The Wolf From The Door
3. If I Run You Run