Throwdown Venom And Tears

Trustkill / SPV

Website : Throwdown

De eerste associatie die in mij opkomt bij de naam Throwdown is lompe hardcore met moshparts. Hoe fout je kunt zitten bewijst ‘Venom And Tears’, het nieuwste album van deze Texaanse band maar weer eens. Lompe Pantera metal met invloeden van Sepultura ten tijde van Chaos A.D. En ouwe Machine Head a la Burn My Eyes is wat je kan verwachten op deze langspeler.

Zanger Dave Peters klinkt op de meeste lange mid tempo nummers als Phil Anselmo ten tijde van ‘The Great Southern Trendkill’, dus geen oergrunt/brul meer maar meer “zang”, lees: na een avond whiskey en sigaretten. Nadat opener “Holy Roller” nog op een aardig tempo is, gaat het tempo daarna wat omlaag om met instrumentaaltje “Cancer” even een rustpuntje waarna er weer fel van leer getrokken wordt tegen alles wat eventueel maar nep zou kunnen zijn. Echte tough guys, deze kerels.
Qua productie valt er ook niks te klagen want producer Mudrock heeft een baggervette sound neergezet, waarbij vooral het heerlijk zompige gitaargeluid een pluspunt is voor deze muziek, die met zijn groove lekker makkelijk in het gehoor ligt. Niks geen ingewikkelde breaks, gewoon een roffeltje en dan moshen met zijn allen. Hoppa!

Echter helemaal in de halleluja stemming kom ik niet van deze plaat, want waar het vaker spaak loopt bij dit soort bands, de originaliteit, loopt het ook hier een klein beetje mis. Na negen nummers midtempo met mosh parts en af en toe een versnellinkje, geloof ik het eigenlijk wel. Het nummer “S.C.U.M” is hier wel een positieve uitzondering op, want als daarbij de ledematen niet door de pit heen vliegen, weet ik het ook niet meer. Deze band gaat met deze plaat veel zieltjes winnen, vooral onder de jeugdige luisteraars onder ons, maar raakt met deze plaat van de oude garde fans waarschijnlijk wat mensen kwijt, mits die niet eerder al afgehaakt waren bij het “ver-metallen” van deze band. Prima schijfje al met al. (Koos van Marle)

78/100

Throwdown are:
Dave Peters - Vocals