Thought Chamber Angular Perceptions

InsideOut Music

Website : Thought Chamber

Thought Chamber is een nieuwe progressieve metalband uit Dallas, Texas, in de band vinden we onder andere Enchant frontman Ted Leonard terug. De band nam onlangs het debuutalbum ‘Angular Perceptions’ op dat op 2 april via InsideOut zal verschijnen. De band werd opgericht door gitarist Michael Harris, die in 2001 het album ‘Sketches From The Thought Chamber’ onder zijn eigen naam uitbracht en de jaren daarop diversen solo albums uitbracht. Nadat Michael in Ted Leonard de geschikte zanger had gevonden schreef hij in de periode tussen 2001 en 2004 het overgrote deel van de songs voor het debuutalbum van Thought Chamber. Harris stuurde vervolgens deze songs naar zanger Ted Leonard die de songteksten voor zijn rekening heeft genomen.

Opener “Premonition” is een complexe instrumentale song waarmee de band ons direct laat weten wat zij in huis hebben voorzien van prachtige solo’s en swingende ritmes. Tijdens het hierop volgende “Sacred Treasure” hebben de zangpartijen wel wat weg van Dream Theater’s James Labrie, verder bevat de song pompende baslijnen en melodieus gitaarwerk en zijn er de nodige muziekstijlen zoals jazz, prog, rock en metal in de song verwerkt. Het volgende ” A legend’s Avalon” bevat een uitstekend gitaarintro, de song vertelt het verhaal over een denkbeeldige plaats in de hemel waar beroemde personen uit de geschiedenis samen komen.
Tijdens de song “Balance Of One” heeft bandleider Michael Harris naast de gitaar en keyboard partijen ook de zangpartijen voor zijn rekening genomen. De volgende instrumentale song op het album, “Mr. Qwinkle’s Therapy” schreef Michael samen met drummer Rob Stankiewicz en bassist Derek Blakley en is een van de hoogtepunten op het album, gitaar, bass, keys en drums vullen elkaar perfect aan en doen niet voor elkaar onder tijdens deze song, verder bevat de song een mooi gitaar en keyboard gevecht. “Transmigration Of Souls” is voorzien van een mooi intro en is verder voorzien van de nodige muzikale hoogstandjes, prachtige solo’s en uitstekend drumwerk van Rob Stankiewicz. Verder komen we dan nog de nummers “God Of Oblique” en het uitstekende “Silent Shore”, twee songs die geheel in de lijn der verwachting liggen. “Accidently On Purpose” is opnieuw een instrumentale song die echter wat harder is dan de rest van het materiaal op het album, waarna het album wordt afgesloten door “A Mind Beyond”, een song waar klassieke elementen worden afgewisseld met de nodige melodie.

Met ‘Angular Perceptions’ heeft de band een intelligent, origineel en vooral gevarieerd progressief album afgeleverd, voorzien van de nodige groove waarmee de band zich onderscheid van de geijkte bands in het genre, klasse!!! Wat betreft de productie zit het ook wel goed, het album heeft een heldere en zuivere sound meegekregen. Wat verder opvalt, is dat de stem van zanger Ted Leonard de juiste dosis emotie bezit waardoor deze perfect aansluit bij de songs van Thought Chamber.

01. Premonition
02. Sacred Treasure
03. A Legend‘s Avalon