Thee Merry Widows Revenge Served Cold

People Like You / Suburban

Website : Thee Merry Widows

De uit de San Francisco afkomstige psychobilly band Thee Merry Widows bestaat geheel uit dames. Nu bestonden er natuurlijk al enkele psycho-acts die aangevoerd werden door een zangeres zoals The Horrorpops, maar deze band biedt ons meer. Deze band die geleid wordt door frontvrouw Eva von Slut, zij wordt verder bijgestaan door Nikki Nightbreed die de contrabas bespeelt, Andrea op drums, Mistress Mandy op Gitaar en Nishone op lead gitaar brengt ons een mix van psychobilly met horrorpunk, surf en garage invloeden. De band speelde in hun korte bestaan al shows met bands zoals Demented Are Go, The Meteors, Mad Sin, The Coffin Nails en The Misfits en tevens traden deze dames, in navolging van Johnny Cash op voor de heren in de San Quentin gevangenis. In 2004 werd er een EP uitgebracht, met daarop de songs “The Curse”, “Cruel Mistress”, “Girl Assassins” en “Graverobbers”, die uitstekende kritieken mocht ontvangen. Deze EP is echter al een langere periode niet meer verkrijgbaar.

Ondanks dat ‘Revenge Served Cold’ in april 2006 via Cargo Records verscheen zal op 26 maart 2007 zal het debuutalbum van de band dan uiteindelijk ook via People Like You Records uitkomen. Het album begint met de song “Aileen“, een heerlijk psycho song, wat meteen opvalt, zijn de heerlijke zangpartijen van Eva en het contrabas geluid van bassiste Nikki Nightbreed. Ook de volgende songs “The Curse”, “Cruel Mistress” en “Revenge” tappen uit hetzelfde vaatje. “All Of Them Witches” is dan weer een wat snellere song met de nodige achtergrondkoortjes. De meeste nummers zijn echter mid-tempo song met een hoog meezing gehalte, met teksten die vooral horror getint zijn zoals het nummer “Grave Robbers (From Outer Space)”, of ze gaan over sex en geweld, luister maar eens naar “Talk Shit, Spit Blood” of “Fetish Queen”. De band weet echter wel een geheel eigen draai aan het traditionele psychobilly geluid mee te geven, door de nummers te mixen met surf en garage rock invloeden. Verder vinden we op het album nog een Demented Are Go cover in de vorm van het nummer “Holy Hack Jack”.

Het album werd geproduceerd en gemixt onder leiding van Tim Ryan in de Seventh Circle Studios in Californie en is verder in orde, het geluid is helder, niet meer en niet minder en ik heb hierop dan ook verder niets aan te merken. Deze release van People Like You Records bevat gelukkig nog enkele bonustracks waarmee de 14 nummers op dit album nog een schamele 35 minuten klokken, en dat is voor de hedendaagse maatstaven niet echt veel. Voor fans van degelijke psychobilly of mensen die houden van bands zoals Tiger Army, The Horrorpops, The Meteors of het eerder genoemde Demented Are Go is dit album zeker de moeite waard

71/100

01. Aileen
02. The Curse