The Showdown Temptation Come My Way

Website : The Showdown

Op 26 februari is het tweede schijfje van de uit Tennessee afkomstige band The Showdown in Europa uitgekomen. In de verenigde staten doen de mannen het aardig en op ons continent zal vast ook een publiek zijn dat zich interesseert voor wat het vijftal ten gehore brengt. De sound van The Showdown balanceert op het randje van stevige rock en lichte metal met steeds terugkerende grunge invloeden. ‘Temptation Come My Way’ heeft een softer geluid dan de debuutcd ‘A Chorus Of Obliteration’ waarop het stemgeluid van zanger David Bunton een stuk rauwer was, van de metalcore basis van The Showdown valt weinig te herkennen.

Deze jonge honden profileren zichzelf graag als een no-nonsense band met een working class achtergrond, ze zijn dan ook dik tevreden met wat ze tot nu toe bereikt hebben. Deze instelling, gepaard met een combinatie van retro gitaarsound, grunge –en metalgeluiden lijkt een prima combi voor een jeugdig publiek. Ze worden hier en daar vergeleken met het geluid van het voormalige Sentenced (maar dan iets vrolijker) en ik moet zeggen dat ze me af en toe ook aan het populaire Nickelback doen denken zoals bijvoorbeeld op song nummer vier “We Die Young”; niet alleen qua geluid maar ook wat betreft teksten. The Showdown ziet zichzelf als een heavy metal act met een bad boy attitude, zo is Metallica een band die ze graag aanhalen als voorbeeld voor hoe het wel moet. Er is weinig thrash te bekennen op ‘Temptation Come My Way’ maar in het eerste nummer “Fanatics And Whores” is deze invloed wel te horen, dit nummer ligt ook wel lekker in het gehoor. Het wat stevigere werk wordt op dit album vertegenwoordigd in song nummer tien: “I, Victim (Here’s To The Year)” waarin een mix gebracht wordt van oude en nieuwe invloeden.

Over het geheel genomen bevat het album aardig wat variatie al begint de stem en zangstijl van Bunton op een gegeven moment wat te vervelen, twaalf nummers is voor mijn smaak net iets teveel van het goede. Men had dan ook de cover van het Kansas nummer “Carry On My Wayward Son” achterwege mogen laten, het stemgeluid van Bunton is te zwak om deze song overtuigend te brengen. Hoewel je naar mijn mening klassiekers beter niet kunt proberen te coveren is de Showdown versie van dit nummer wellicht toch een duwtje in de rug van een wat jonger publiek om eens wat meer naar de helden van weleer te gaan luisteren.

‘Temptation Come My Way’ is netjes ingespeeld en de productie, verzorgd door Paul Ebersold (Saliva, Three Doors Down) is gedegen. Als je ’t mij vraagt, doet The Showdown er verstandig aan om deze koers te blijven varen. (Martina Schouten)

01. Fanatics And Whores
02. Head Down
03. Six Feet Under