The Mirimar Disaster This Is Where The Fight Starts

Undergroove Records / Suburban

Website: The Mirimar Disaster

De uit Sheffield afkomstige band The Mirimar Disaster tekende afgelopen jaar een deal met Undergroove Records, inmiddels is het debuutalbum van deze Britten opgenomen en ligt het album sinds 19 maart in de winkels. Het album werd opgenomen in de 2Fly Studio’s te Sheffield onder leiding van Alan Smythe (Arctic Monkeys, 65daysofstatic, Future Ex-Wife, The Long Blondes). De band trad afgelopen jaar onder meer op met acts zoals 65daysofstatic, Pelican en Cult Of Luna en wordt de band door de Engelse pers inmiddels de hoogte ingeschreven.

De muziek op dit album ligt dan ook in het straatje van eerder genoemde bands maar vergeet vooral de Mastodon invloeden niet. Vanaf de eerste tonen van opener “Persius” knalt de band van energie en bruutheid uit de speakers, voorzien van een aantal stevig scheurende riffs. Het volgende “Scenario”opent met een thrashy riff waarna de stampende drums invallen en als snel gaat de song over in een gecontroleerde chaotische up-tempo song. “Ten Fifty”begint dan nog wat rustig, maar gaat al snel over naar een stampende song door middel van een zware monsterriff. Ook de rest van de songs liggen in het Mastodon straatje, chaotische, progressieve, ronkende rock gemixt met de nodige thrash, stoner, hardcore en metal invloeden, luister maar eens naar een meesterwerkje zoals “If Lockheeds Could Speak”. Ook de rest van de songs op het album bevatten verder een solide en dynamische groove, zoals het strakke ”Let Them Stay Behind”. De band weet de ene vette riff na de andere pakkende riff aan elkaar te knopen, luister maar eens naar een klasse song zoals de redelijke up-tempo song “The Ballad Of John Madden”. Het album wordt afgesloten met een pakkende finale in de vorm van de zeven minuten durende track “Black Dawn”.

Met deze release heeft The Mirimar Disaster een uitstekend debuut album uitgebracht, de productie is verder in orde enige minpuntje wat mij betreft zijn de zangpartijen van “Ian Stockdale“ die vaak nogal ondergesneeuwd raken door al het geweld dat de band voorbrengt. Het album is dan ook vooral aan te raden voor fans die van de oude Mastodon sound houden maar vergeet ook Isis, Clutch en eerder genoemde 65daysofstatic en Cult Of Luna niet. Verder ligt het gemiddelde van de songs op het album op zo’n zeven minuten en is er ook veel aandacht besteed aan het artwork dat er fantastisch uitziet, via de volgende link twee voorproefjes van de band te beluisteren.

01. Persius
02. Scenario
03. Ten Fifty