The Grit Shall We Dine?

People Like You / Suburban

Website : The Grit

Op 25 maart komt het album ‘Shall We Dine?’ van de Engelse band The Grit uit via People Like You Records, dit Rock ‘n Roll combo weet hun muziek uitstekend te mixen met punk, folk en rockabilly. De band werd in het jaar 2002 opgericht door zanger en gitarist Big Lou en gitarist Louis Ville op het moment dat beide heren naar London verhuisde, na enkele line-up wisselingen werd uiteindelijk het debuutalbum werd opgenomen. De band weet in de tussentijd een uitstekende live reputatie op te bouwen en toert een aantal maal door de U.K. en doet zelf een kleinschalige tour door Nederland. Eind 2005 brengt de band de EP ‘I Came Out The Womb An Angry Cunt’ uit en 2006 begint dan ook positief voor de band. Opnieuw toert de band door Engeland en Europa en scoort de band halverwege 2006 een deal met People Like You Records en niet veel later wordt het album ‘Shall We Dine?’ opgenomen.

Het album bevat naast een aantal opnieuw opgenomen songs afkomstig van eerder werk van de band ook een groot aantal compleet nieuwe songs, de website van de band geeft echter geen informatie over eerder uitgebracht materiaal dus welke songs dat zijn blijft ook voor mij een raadsel. Op het album komen we in totaal 14 Rock ‘n Roll songs tegen, gemixt met een groot aantal verschillende muziekstijlen, zo weet de band invloeden te verwerken van bands zoals The Living End, Stray Cats, The Clash, Rancid, Sex Pistols en Angel City Outcasts. Het album opent met de redelijke up-tempo, van de nodige punkinvloeden voorziene songs “The Ones” en “Love Thy Neighbour”. Het volgende nummer “Misery” is dan weer wat rustiger en voorzien van wat Ska invloeden. “Fear And Consumption” is dan weer wat steviger en gaat wat meer de metal kant op, terwijl “I Came Out The Womb An Angry Cunt” dan weer wat folk invloeden kent. De band moet echter uitkijken niet te verschillende invloeden in de songs te willen verwerken want hierdoor zou wel het eigen geluid van de band verloren kunnen gaan. Verdere opvallende songs op het album zijn dan wel “Execution”, waar de band wat meer de punkrichting van Bad Religion opgaat, het groovy “No Grit” en het snelle “Not Gonna Get Me Out Of Here”.

Verder komen we aan het einde van het album, zo’n 15 minuten na de laatste song nog een verborgen track tegen, een akoestische Rock n’Roll song met de nodige jaren 60 invloeden.

De productie is verder in orde, het geluid is zuiver en helder en ik heb er dan ook verder niks op aan te merken. De band zal binnenkort voor een aantal shows in Holland te zien zijn, voor meer informatie zie de website http://www.thegrit.net of de Myspace pagina http://www.myspace.com/thegrit van de band. De support acts zullen verzorgd worden door The Icons en Super Fertile Sisters.

De Nederlandse toerdata zien er als volgt uit:
18.05 Pijnacker, Trucker
19.05 Amsterdam, Melkweg / Rebellion Festival