The Bones Burnout Boulevard

Century Media / EMI Music

Website: The Bones

Het nieuwe inmiddels vierde album van het Zweedse punk ‘n’ roll gezelschap The Bones zal op 22 oktober uitkomen en heeft de titel ‘Burnout Boulevard’ meegekregen. Het album is de opvolger van het in 2004 verschenen ‘Straight Flush Ghetto’. Met de release van’ Burnout Boulevard’ heeft de band de overstap gemaakt van People Like You Records naar het Duitse Century media Records, echter het album zal nog wel op vinyl verschijnen via People Like You. Het album werd opgenomen in de MWC Studio in Karlskrona in Zweden en de productie lag in handen van Marcus Petersson, gitarist van The Bones.

Scandinavië is sinds midden jaren '90 hofleverancier van Rock ‘n’ Roll en Punk ‘n’ Roll bands zoals The Hellacopters, Gluecifer en Backyard Babies met in het kielzog bands zoals The Bones. Het album opent met het uptempo “Mighty Touchdown“, een heerlijke rocksong met een pakkende zanglijn en het nodige gitaarwerk. Ook het volgende “Flatline Fever” is voorzien van een degelijke gitaarrif, de teksten zijn heerlijk simpel waardoor het nummer goed in het gehoor ligt. “Stuck In The Mud” begint dan weer wat langzamer met een stevige riff en wordt voorzien van de rauwe zang van Beef Bonanza. Ook de rest van de songs zijn voorzien goed in het gehoor liggende zanglijnen en na enkele luisterbeurten zijn de teksten dan ook makkelijk me te schreeuwen. “Dead Weight” is een uitstekende rock ‘n’ roll stamper, de song bevat de juiste groove en zal mijn inziens het live goed doen. Het nummer “Destination X” is dan weer een korte uptempo rock ‘n’ roll song en tijdens het volgende “Black Day Boogie” doet de band het dan weer wat rustig aan om met de songs “Fools Vacation” en het afsluitende “Fit In My Skin” het gaspedaal weer volledig in te trappen. Zo weet de band er in een tijd van nog geen veertig minuten in totaal vijftien songs voorzien van punk, rock ‘n’ roll en hardrock invloeden doorheen te stampen die goed in het gehoor liggen en waar de rook vanaf slaat, klasse!

Met ‘Burnout Boulevard’ heeft de band een zeer degelijk Rock ‘n’ Roll album opgenomen, fans van bands zoals Social Distortion, Hardcore Superstar, Backyard Babies en ons eigen Peter Pan Speedrock moeten het album zeker eens gaan beluisteren. Verder ziet het artwork er degelijk uit en zal et album tevens als speciale editie uitkomen met twee extra nummers en een video gedeelte. Via de myspace pagina alvast de nummers “Flatline Fever” en “Mighty Touchdown“ te beluisteren.

01. Mighty Touchdown
02. Flatline Fever
03. She Hates Me (Yeah Yeah Yeah)