The Agonist Once Only Imagined

Website : The Agonist

Het Canadese The Agonist werd ergens in 2004 opgericht, de band begon onder de naam The Tempest, maar dit werd al snel omgedoopt tot The Agonist. De band bestaat uit frontvrouw Alissa White-Gluz, deze straight-edge en veganistische dame voelt zich geroepen om de wereld en zijn inwoners te beschermen door middel van politiek getinte teksten, zij wordt verder bijgestaan door Danny Marino op gitaar, Chris Kells op bass en Simon McKay op drums. Sinds enkele weken ligt het Century Media Records debuutalbum ‘Once Only Imagined’ in de schappen,

Het album opent met het intro “Sypnopsis”, waarbij je bijna denkt dat het hier om een gothic band gaat maar met de daarop volgende mid-tempo song “Rise And Fall” wordt al snel duidelijk waar het bij The Agonist om draait, harde agressieve metalcore, voorzien van de nodige melodieuze partijen die in het straatje liggen van bands zoals Killswitch Engage en Bleeding Through. De songs worden voorzien van brute, krachtige vocalen van zangeres Alissa White-Gluz en worden afgewisseld met cleane zangstukken. Mede door deze zangpartijen heeft de band dan ook wel weer wat weg van labelgenoten In This Moment. Verder kent het album een aantal up-tempo beukers zoals “Born Dead: Buried Alive”, echter de cleane zangpartijen komen tijdens deze song wat zeurderig over. Verdere uitschieters zijn dan wel de songs “Trophy Kill“, het agressieve “Take A Bow“ waar de zang me hier en daar wat aan Arch Enemy‘s Angela Gassow doet denken of en het wat rustiger op gang komende “Memento Mori”. De band laat duidelijk merken hun instrumenten zeer redelijk te beheersen, wat mij voorral opvalt zijn de straffe riffs van gitarist Danny Marino en de strakke drumpartijen van Simon McKay, zo is er af en toe zelfs een blastbeat waarneembaar. Tegen het einde van het album vinden we dan nog de korte akoestische song “Chiaroscuro” alvorens het album wordt afgesloten met de song “Forget Tomorrow”.

De songs van The Agoinist zijn echter wat harder dan het eerder genoemde In This Moment en bevat naast de metalcore structuren de nodige death metal invloeden, verder horen we dan nog sporadisch wat gothic invloeden waardoor het album toch ook de nodige melodie mee heeft gekregen. ‘Once Only Imagined’ is dan ook een dynamische combinatie van agressie en melodie, met de nodige toursupport en een aantal sterke song op een eventuele opvolger van dit debuut is The Agonist een band om in de gaten te houden.

73/100

01. Synopsis
02. Rise And Fall