Symphony X Paradise Lost

InsideOut Music

Website: Symphony X

Het nieuwe, inmiddels zevende Symphony X album ‘Paradise Lost’ zal dan toch uiteindelijk op 26 juni uitkomen nadat de release data al diversen malen was uitgesteld. Het album zal uitkomen via InsideOut Music en is de opvolger van het in 2002 verschenen album ‘The Odyssey’. Symphony X is een progressieve metalband uit New Jersey, Verenigde Staten en werd in 1994 opgericht door gitarist Michael Romeo. In de beginperiode van de band was de band vooral populair in Japan, nadat de band bij het Europese Insideout tekende kreeg de band ook bekendheid in Europa. De muziek van Symphony X is episch en krachtig en wordt hier en daar gemixt met operazang en klassieke muziek. Ondanks dat de band uit midden jaren negentig stamt, waart toch de geest van de eighties nadrukkelijk rond in de symforock van Symphony X, in de songs van de band worden dan ook minstens drie decennia symfo-geschiedenis vertegenwoordigd in hun fantasy-metal. Door de combinatie van hoogstaande progrock en de capaciteiten van de individuele bandleden wordt Symphony X vaak in een adem genoemd met bands als Transatlantic, Savatage en Dream Theater.

Het album opent met het bombastische en epische intro getiteld “Oculus Ex Inferni” waarna de band van start gaat met “Set The World On Fire (The Lie Of Lies)“. De ingrediënten zijn bekend, een strakke ritmesectie begeleidt de zangpartijen van Russell Allen ondersteund door het uitstekende gitaarwerk van gitarist Michael Romeo en toetsenist Michael Pinnella, de song bevat natuurlijk ook vele tempowisselingen, breaks en instrumentale hoogstandjes van de individuele bandleden. Het volgende “Domination” is dan een up-tempo song, die begint met een bass solo van Michael Lepond. Wat verder opvalt, is dat zanger Russell Allen een stuk harder en rauwer klink dan op het voorgaande werk van de band. Het volgende “The Serpent's Kiss” opent met stevig en gaat vervolgens over in een aantal stuwende gitaarriffs waardoor de song een hoog metal gehalte heeft meegekregen, verder bevat de song uitstekend solowerk van gitarist Michael Romeo. Het titelnummer “Paradise Lost” begint met een rustig piano intro, waarna de, melodieuze zang van de heer Allen wordt ingezet, deze song kan dan ook gezien worden als een prachtige melodieuze ballad. Het up-tempo “Eve Of Seduction” opent dan weer met stevig gitaarwerk, de song heeft verder een aparte, originele melodie en bevat verder de nodige klasse en technische hoogstandjes van de gehele band. “The Walls Of Babylon” begint met hakkend gitaarwerk en met op de achtergrond een bombastisch koor, het nummer gaat vervolgens verder in de lijn der verwachting, krachtig, melodieus en wordt voorzien van enkele geweldige gitaar en keyboard solo’s. Het volgende “Seven” is waarschijnlijk een van de snelste nummers op het album en neigt maar naar powermetal, verder bevat de song enkel uitstekende bass, gitaar en keyboard solo ’s en komen de zangpartijen van Russel zeer krachtig over, klasse. Met “The Sacrifice” zijn we aanbeland bij de tweede ballad op het album waarbij Russel Allen opnieuw wordt begeleid op piano en akoestische gitaar, waarna de rest van de band inzet. Het laatste nummer “Revelation (Divus Pennae Ex Tragoedia)” is een epische song van ruim negen minuten en is daarmee tevens het langste nummer op het album, deze song is dan ook meten de meest progressieve op het album, klasse!!!

Met ‘Paradise Lost’ heeft de band na vijf jaar een zeer degelijk, intens album van grote klasse afgeleverd. Volgens leadgitarist Michael Romeo bevat het album een lichtelijk duisterder thema, maar dat de algemene lijn van het album nog grotendeels hetzelfde zal zijn, de nodige klassieke invloeden in de muziek hebben dan ook stadium bereikt waarin de muziek enigszins moet evolueren. De band heeft op dit album de juiste balans weten te vinden met ruimte voor nieuwe ideeën maar heeft ook duidelijk de nodige invloeden uit haar voorgaande releases weten te benutten, wat verder opvalt, is dat het album en stuk harder klinkt dan het voorgaande werk van de band, ik moet dan ook toegeven dat deze nieuwe sound mij een stuk beter bevalt. Het album is gemixt door waar Jens Borgen (Opeth, Soilwork, Amon Amarth) in Orebo, Zweden en heeft het album dan ook een zeer helder, fris en krachtig geluid meegegeven, hulde!!!

Verder zal het album als speciale editie uitkomen, voorzien van prachtig artwork en een extra bonus live DVD met daarop exclusieve opnames.

01. Oculus Ex Inferni

02. Set The World On Fire (The Lie Of Lies)