Sworn Enemy Maniacal

Century Media / EMI Music

Website : Sworn Enemy

Op 12 november zal het inmiddels vierde album van de metalcore formatie Sworn Enemy uitkomen via Century Media Records. Het nieuwe album heeft de titel ‘Maniacal’ meegekregen en de opnames vonden plaats in de Big Fish Studios waar de drums werden opgenomen, in de Method Of Groove Studio was het decor voor de gitaarpartijen en de zangpartijen werden opgenomen in Studio Lambesis. De productie lag in handen van de Tim Lambesis (As I Lay Dying) en Joey Z (Life Of Agony) waarna het album door Daniel Castleman (Destroy The Runner, Winds Of Plague) gemixt is.

‘Maniacal’ is de opvolger van het in 2006 verschenen ‘The Beginning Of The End’, de band heeft het afgelopen jaar dus duidelijk niet stilgezeten en de op het voorgaande album ingezette weg met stevige, agressieve thrash riffs, vette basdrums en hakkend gitaarwerk wordt dan ook op deze nieuwe release voortgezet, luister maar eens naar een nummer zoals “Time To Rage“ of het zeer vette “A Place Of Solace“. Verder zijn de hardcore invloeden nog steeds goed merkbaar als je luistert naar de politiek getinte zangpartijen van Sal LoCoco zoals tijdens “The American Way“ of “Talk Is Cheap”. Een ding is echter gewijzigd ten opzichte van het voorgaande album en dat is dat de drumpartijen zijn ingespeeld door Jordan Mancino (As I Lay Dying) waardoor de songs een stevige basis hebben. De tien up-tempo songs op het album bevatten dan ook hard en meedogenloos drumwerk en bassist Jamin Hunt maakt de ritmesectie compleet. De riffs en het solowerk van gitarist Lorenzo Antonucci maken de songs compleet, neem nu bijvoorbeeld het met een uitstekende solo startende “Weather The Storm“ of het beukende en moshende “No End To This Nightmare”. Het album wordt afgesloten met het up-tempo “Said And Done” dat tegen het einde van de song nog een klein akoestisch stukje gitaarspel bevat.

Met ‘Maniacal’ heeft Sworn Enemy opnieuw een knaller van een metalcore album afgeleverd en de band weet voldoende afwisseling te vinden door de nodige thrash en hardcore invloeden samen te voegen waardoor de band een eigen geluid weet te creëren. Fans van bands zoals, Exodus, The Haunted, Slayer, het oude Testament en God Forbid moeten het album zeker eens gaan beluisteren maar ook fans van hardcore bands zoals Sick Of It All, Hatebreed en Madball zullen dit album zeker geweldig vinden. Het enige minpuntje aan het album is dat het alweer afgelopen is voordat je er erg in hebt, met tien songs die samen net iets meer dan dertig minuten klokken is het album dan ook wel wat aan de korte kant. Over de productie valt echter niet veel te klagen, het geluid is hard, maar helder, klasse!!!

Verder zal Sworn Enemy samen met Hatebreed, Agnostic Front, Ignite, Evergreen Terrace en Death Before Dishonor binnenkort door Europa toeren in het kader van de “Persistence Tour” die op 5 december het Tilburgse 013 aandoet en 9 december zijn de bands dan te zien in het Boudewijn Seapark in Brugge.

Tracklist :

01. Ignorance

02. Time To Rage