Spoil Engine Skinnerbox v.07

SPV / Steamhammer

Website: Spoil Engine

Deze Belgische band met Nederlandse zanger bestaat pas 2 jaar, maar dat hoor je er niet aan af. In 2006 werd Spoil Engine’s demo rondgestrooid bij concertorganisaties, messageboards op internet en productiemaatschappijen. De mannen werden gevraagd mee te doen aan de Metalbash voor talentvolle bands en bereikte de finale. Snel daarna stonden zij op het podium met onder meer Textures en Arch Enemy. Een jaar nadat de band werd opgericht waren ze al toe aan hun eerste album en na een zoektocht werd onderdak gevonden bij het Belgische Apache Productions label (Cowboys And Aliens, Sons Of Jonathas, Oceans Of Sadness). Nadat de band getekend had werd de studio ‘Sweet And Sour” geboekt, het album werd gemixt en gemasterd door Textures frontman Jochem Jacobs.

Je kan de muziek een beetje vergelijken met bands als Machine Head, Shadows Fall, Killswitch Engage, Pantera, Soilwork. Wat een geweldige band is dit zeg! Het is technisch, melodieus en toch te volgen (heel belangrijk!) De muziek komt vanaf het eerste nummer “Enter The Arena “overweldigend over. Het is dan ook moeilijk om stil achter je computer te blijven zitten terwijl ik deze review schrijf moet ik zeggen. Verder bevat de muziek wat “Gothenburg metal” invloeden. En ach…laat dat nou NET in mijn straatje liggen. De muziek bevat tevens een enorme sfeer in en zanger Niek Tournois, tja…laat ik het op z’n Ronnie Tobers zeggen…in 1 woord geweldig! Er zitten weinig gitaarsolo’s in en niet veel bands kunnen zo’n kunstje flikken zonder dat je deze mist, de muziek heeft het gewoon niet nodig.
Verder zijn de riffs lekker agressief en met de tempowisselingen valt alles netjes op z’n plekje. Alle nummers komen dan ook stuk voor stuk overtuigend over.

Des te vaker je dit album luistert, des te beter wordt het ook. En zelfs vriendlief vindt Spoil Engine kicken. Ik moest maar snel deze review schrijven, dan kon het schijfje tenminste weer terug naar zijn auto. Zo was ik dan ook erg benieuwd hoe de gasten het live zouden brengen. Ze stonden in de 24 uurs tent op Graspop en ja hoor… petje af (of had ik nou een zuidwester op??) In het begin kwam de band nog wat zenuwachtig over en er waren zelf een paar kleine foutjes te horen, maar daar waren ze snel overheen. Ze schopten konten! Gewoon halen deze CD, dit moet je echt zelf beluisteren!! Ik hoop dat deze band snel veelvuldig op Nederlandse bodem komt feesten en partijen spelen want ik ga er heen…zeker en vast!

Via de myspace pagina van de band is alvast wat muziek van ‘Skinnerbox v.07’ te beluisteren  (Y.T. Miranda Ros)

01. Enter The Arena
02. Nihil