Sodom The Final Sign Of Evil

Steamhammer / SPV

Website : Sodom

In 1984 kwam Sodom's eerste EP uit, getiteld ‘In The Sign Of Evil’, nu 23 jaar later is er dan 'The Final Sign Of Evil'. De vijf nummers die op de oorspronkelijke EP stonden zijn opnieuw opgenomen, en daaraan toegevoegd zijn nog eens 7 extra nummers, die omstreeks de tijd van de EP geschreven zijn. De ze song hebben de EP uit1984 echter nooit gehaald. In 2007 kwam bij bandleider Tom angelripper het idee bovendrijven om van deze EP alsnog de volwaardige cd te maken die het moest zijn. Speciaal daarvoor is Tom met voormalig bandleden Grave Violator en Witchhunter (de muzikanten die ook op de eerste EP speelden) de studio ingedoken om de nummers opnieuw op te nemen. De webmaster van de Sodom site, Toto, is de producer van het geheel. Kennelijk was Tom Angelripper zo onder de indruk van voorgaande producties van Toto, en is hij daarom aangetrokken om de plaat te produceren. Zodoende verschijnt dus 23 jaar later alsnog een CD van Sodom die er eigenlijk allang had moeten zijn.

Deze nieuwe CD bevat zeven nieuwe nummers, te weten “The Sin Of Sodom”, “Ashes To Ashes”, “Sons Of Hell”, “Where Angels Die”, “Hatred For The Gods”, “Bloody Corpse” en “Defloration”. Deze songs zijn allemaal geschreven ten tijde van de eerste EP, of zelfs daarvoor maar vanwege onbekende redenen (de platenmaatschappij misschien) nooit verschenen. Wat betreft de composities is duidelijk te horen dat de nummers afkomstig zijn uit de beginperiode van Sodom. Ze tonen veel vergelijkingen met de nummers die al wel eens uitgebracht zijn. Enige wat opvalt is dat de meeste nummers allemaal een tikje langzamer zijn dan de EP-nummers. Ook springen de EP-nummers er toch net iets meer uit dan de nieuwe nummers, die allemaal toch redelijk standaard zijn. Verder lijkt de riff uit “Defloration” zo verdacht veel op die van de song “Bombenhagel”, dat er wel een verband moet zijn. Maar over het algemeen is het leuk om de nieuwe “oude” nummers te horen. Sommige zijn best Ok, maar zoals al eerder gezegd een beetje standaard.

Dan de oude nummers, die natuurlijk opnieuw zijn opgenomen. Soms pakt dat goed uit, en soms ook niet. In het geval van Sodom ligt het voornamelijk aan jezelf. Zweer je bij de stofzuigerproductie en kwaadaardige stem van Tom, dan zal je de toch wat beter klinkende versies niks vinden. Ook zijn de opnieuw opgenomen versies wel wat minder van kwaliteit qua spel. Vooral in “Outbreak Of Evil” wordt er regelmatig een vergissing gemaakt tussen drum en gitaar en is over het algemeen het tempo van de oude versies een stukje hoger. Niettemin klinken ook de nieuwe versies best aardig, zo zijn ze een stuk duidelijker en vetter opgenomen. Tom klinkt wel nog steeds kwaadaardig, hoewel het niveau van de oorspronkelijke EP niet meer gehaald wordt.

Over het algemeen is de nieuwe CD dus een leuk extraatje om te horen hoe Sodom nog meer geklonken zou hebben in de beginjaren. Maar verder dan dat zal de CD ook niet komen. Daar zijn de nieuwe nummers niet goed genoeg voor. Wat betreft de oude nummers is het vooral een smaakkwestie, en iets dat iedereen voor zichzelf mag uitmaken. (Thomas van Golen)

Sodom are:
Tom Angelripper – Vocals, Bass
Grave Violator – Guitar