Slavior Slavior

InsideOut Music

Website : Slavior

Slavior is een nieuwe melodieuze hardrock band met in de gelederen Mark Zonder, de voormalige drummer van Fates Warning. Naast Mark bestaat de band uit voormalig Tribe Of Gypsies zanger Gregg Analla en MSG gitarist en toetsenist Wayne Findlay. Slavior heeft na het faillissement van hun initiële platenmaatschappij Black Lotus een wereldwijde deal gesloten met InsideOut Music. Het debuutalbum ‘Slavior’ zal op 3 april 2007 uitkomen. Het album bevat onder andere elementen uit Mark Zonder’s progressieve metal verleden als ook een reeks van andere invloeden, zoals reggae, hip-hop en moderne rock.

Opener “Origin” is een stevige up-tempo song met de nodige power en melodie, het zijn dan ook vooral de stevige drumpartijen van Mark Zonder en de krachtige zang van Gregg Analla die opvallen. Tijdens het volgende “Shatter” wordt er wat geëxperimenteerd met de zangpartijen van Gregg, opnieuw voorzien van perfect drumwerk en heerlijke gitaarsolo’s. “Swept Away” is een stuwende song, met pompende baspartijen, opnieuw is de zang van Gregg hier en daar wat vervormd waardoor deze wat mechanisch overkomt, deze worden dit keer echter afgewisseld met melodieuze stukken. Het volgende “Altar” begint fan als een rustige ingetogen song, voorzien van de nodige funk invloeden en eindigt daarna in een spetterende finale. “Another Planet” is dan opnieuw een van psychedelische, progressieve metal voorziene song met de nodige funk invloeden en dan moet je denken aan bands zoals Living Color of het oudere werk van de Red Hot Chili Peppers. Tijdens de song “Deeper” zijn schemeren sferische keyboardpartijen door, verder is het een frisse song met zowel funk als ook metal en progressieve invloeden. Het volgende “Dove” is dan een van reggae invloeden voorziene song, met een uitstekend emotioneel zingende Gregg Analla waarbij ik sommige momenten vlagen Layne Staley van Alice In Chains voorbij hoor komen. Het titelnummer “Slavior” is dan weer een up-tempo song voorzien van uitstekend solowerk van gitarist Wayne Findlay, maar ook Mark zonder geeft hier een staaltje drumwerk weg en ook zanger Gregg Analla kan mij zeer bekoren. “Give It Up” start met een korte stevige drumsolo van de heer Zonder waarna de gitaren ingezet worden waarna het nummer overgaat in een funky song voorzien van de nodige groove en melodie, klasse.

Met dit album heeft Slavior een uitstekend album afgeleverd, het album bevat naast de nodige progressieve elementen ook veel funk, reggae, metal, rap en moderne rock waardoor deze niet zo makkelijk in een hokje is te stoppen. Ook de productie is dik in orde en is het geluid fris en helder. Voor fans van Mark Zonders voormalige band Fates Warning zal het even wennen zijn, maar voor wie eens wat anders wil dan de standaard progressieve bands moet dit album zeker eens gaan beluisteren.

01. Origin
02. Shatter
03. Swept Away