Sinner Mask Of Sanity

MTM Music / Suburban

Website : Sinner

Sinds de jaren ‘80 behoort Sinner al tot de grote namen van de hard & heavy scène in Duitsland. Sinner bestaat vandaag de dag uit zanger/bassist Mat Sinner, gitarist Tom Naumann, toetsenist Frank Rössler en voormalig Primal Fear drummer Klaus Sperling is ondertussen ook een vaste waarde in de band geworden samen met Traceelords gitarist Christof Leim. Bovendien staan op ‘Mask Of Sanity’ gastoptredens van Andy B. Franck (Brainstorm), Ralf Scheepers (Primal Fear) en Martin Grimm (Mystic Prophecy). Met het album ‘Mask of Sanity’ dat vanaf 19 januari in de winkels ligt, heeft de band naar eigen zeggen een mengeling weten te creëren van elementen uit alle creatieve fasen die de band heeft doorgemaakt, voor ieder wat wils dus.

Na een aantal luisterbeurten kon ik me in principe wel bij deze statement aansluiten, Sinner blijft met ‘Mask Of Sanity’ dicht bij hun eigen geluid, hetzij wat melodieuzer dan voorgaande platen. Het album begint met een ouderwets klinkend nummertje, “The Other Side” is een laid back mid-tempo song met halverwege een lekker solootje van gitarist Tom Naumann. Het mag gezegd worden dat Naumann samen Christof Leim de dragende factor is van ‘Mask Of Sanity’. Aan de ene kant is de af en toe wat wankele stem van Mat Sinner de zwakke schakel in het geheel; aan de andere kant is het rauwe, ongepolijste stemgeluid wel typerend voor het karakter van Sinner. Zo is op het tweede nummer “Diary Of Evil” de zangpartij niet erg boeiend maar het gitaarwerk maakt dit dan weer goed. Ook al is Mat Sinner niet de beste zanger, in principe komt hij aardig weg zolang hij maar niet te langzaam zingt zoals op het nummer “Black”, de zang is hier niet zo best net als tijdens het nummer “The Sign”; dit bijna ballad-achtige nummer is waarschijnlijk het vocale dieptepunt van het album. In de wat snellere nummers met rauwere, hogere zangpartijen komt zanger Mat beter tot zijn recht, bijvoorbeeld “Thunder Roar”. Dit nummer is een stuk sneller, het lijkt wel of de band hier los komt en wat mij betreft had de hele plaat zo mogen zijn. De tweede stem klinkt goed en voegt zeker wat toe, het samenspel van de gitaristen is plezierig om naar te luisteren. Dit nummer is zeker een van de beste nummers op het album. Ook de song “Under The Gun” mag er zijn; een up-tempo nummer waar de spelvreugde van de gitaristen goed te horen is, een lekker ouderwets geluid. Ergens in de verte is zelfs een hoge tweede stem a la Priest te onderscheiden en de drummer moet zich hier voor het eerst in het zweet werken. Voor het nummer “Diary Of Evil” (geschreven door Mat Sinner en Roy Z) hebben de heren een videoclip opgenomen die als bonustrack op de gelimiteerde eerste druk van ‘Mask Of Sanity’ zal staan, evenals de Thin Lizzy cover “Baby Please Don’t Go”. Op zich is Thin Lizzy voor Sinner een aardige keuze voor een cover en op de uitvoering valt niet veel aan te merken (behalve de stem van Mat dan).

Voor de liefhebber van ouderwetse tachtiger jaren heavy metal is dit een aardige plaat met lekkere riffs, catchy melodieën en eerlijke solo’s. De productie, door Mat Sinner zelf verzorgd is ok, al ligt de zang soms iets teveel op de muziek. Kort gezegd is ‘Mask Of Sanity’ een no-nonsense, the point heavy metal album. (Martina Schouten)

Track List:
01. The Other Side
02. Diary Of Evil