Silent Force Walk The Earth

AFM Records / Rock Inc.

Website : Silent Force

Silent Force werd opgericht door gitarist Alexander Beyrodt (ex Sinner, Primal Fear, The Sygnet) en zanger DC Cooper (ex Royal Hunt), zij kwamen in het jaar 1999 samen om deze Duitse / Amerikaanse progressieve power metal band op te richten. In 2000 verscheen het debuutalbum ‘The Empire of Future’, waarop Alexander en CD werden bijgestaan door Fleisch op basgitaar, Torsten Roehre op keyboards en Andre Hilgers achter de drumkit. Nog voor de release van het tweede album ‘Infatuator’ in 2001 werd bassist Fleisch vervangen door ex-Headstone Epitaph´s bassist, Juergen Steinmetz. In 2004 kwam het ‘Worlds Apart’ album uit, hierop ontving de band uitstekende kritieken en werd er uitgebreid getoerd met bands zoals Stratovarius, Symphony X, Rhapsody, UDO en Angra. Op 16 februari is hun inmiddels vierde album uitgekomen via AFM Records, het album is de opvolger van het in 2004 verschenen album ‘Worlds Apart‘

Het album staat vol met up-tempo power metal, met pompende baslijnen, snelle dubbele baspartijen, hoge melodieuze zangpartijen en snelle heavy gitaarriffs met scheurende solo’s zoals we die kennen van bands zoals Nocturnal Rites, Stratovarius en Masterplan. Het album opent met het nummer “Man & Machine“, een up-tempo power metal song met uitstekend gitaarwerk. De melodieuze zangpartijen van DC Cooper mogen er ook zijn en de keyboards die niet te veel op de voorgrond staan zijn een welkome aanvulling op het nummer. Ook het volgende “Walk The Earth“ is er een van hetzelfde kaliber, het nummer begint wat rustig, maar gaat al snel over in een up-tempo metal song, de refreinen liggen goed in het gehoor en de song kent tevens enkele mooie rustige passages en uitstekend solowerk van gitarist Alexander Beyrodt. Wat verder opvalt aan de songs is de goede stem van de uit Pitsburgh/Pennsylvania afkomstige zanger DC Cooper, luister maar eens naar uitschieters zoals “In From The Dark” en “The King Of Fools”. De volgende songs “The Child Within” en “Goodbye My Ghost” zijn dan weer wat rustiger qua tempo. Met “Save Me From Myself” zijn we aanbeland bij de enige ballad op het album, wat de band van mijn kant gezien wel achterwege had mogen laten. Ook de rest van de songs bedient zich van dezelfde ingrediënten, waarna het album wordt afgesloten met de song “Picture Of A Shadow” die wat meer in het straatje ligt van de snellere Helloween en Gamma Ray songs.

Voor alle liefhebbers van klassieke powermetal die in het straatje ligt van eerder genoemde bands is dit album een absolute aanrader, echter wat mij tegenvalt aan het album is de diversiteit van de onderlinge songs, een beetje meer variatie had niet misstaan. De productie was in handen van Dennis Ward (die ook de laatste albums van Angra, Axxis en Symphorce van een goed geluid voorzag) en is verder dik in orde, het geluid is fris en helder en ook het artwork van het album ziet er verzorgt uit.

Verder zullen de eerste twee Silent Force albums ‘The Empire Of Future’ en ‘Infatuator’ opnieuw worden uitgebracht door AMF Records. ‘The Empire Of Future’ zal voorzien worden van een extra nummer in de vorm van een akoestische versie van het nummer “Saints And Sinners” en ‘Infatuator’ zal voorzien worden met een bonus live video van het titelnummer van het album. De release voor deze twee albums staat gepland voor maart 2007.

01. Man & Machine
02. Walk The Earth
03. Point Of No Return