Shadow Gallery Prime Cuts

Magna Carta Records / Mascot Records

Website: Shadow Gallery

Op 3 september is via Magna Carta records het Shadow Gallery verzamel album ‘Prime Cuts’ uitgekomen. De band werd begin jaren negentig opgericht en ontleende hun naam aan het boek “V for Vendetta” geschreven door Alan Moore. In de beginperiode werd Shaddow Gallery gezien als een van de meest toonaangevende bands in de progressieve metal scčne en de band heeft dan ook enkele klassiekers op hun naam staan. De band bracht hun eerste vier albums uit bij Magna Carta waarna de band in 2005 de overstapte naar het Insideout Music label maakte en de band het album ‘Room V’ uitbracht.

Dit compilatie album bevat naast enkele opnieuw bewerkte songs ook de niet eerdere uitgebrachte demo song “Ruler The World” en beslaat de periode van de eerste vier Shaddow Gallery albums. Tevens werden de songs op dit schijfje persoonlijk door de band gekozen. Het album opent met het sterke “Mystery” afkomstig van het uit 1998 stammende ‘Tyranny’ album, bij het beluisteren van deze song liggen wordt meteen duidelijk waarom de band wordt vergeleken met grootheden zoals Queensr˙che. Verder komen we dan nog de mierzoete ballad “Hope For Us” tegen gevolgd door het instrumentale ‘The Crusher’ dat speciaal voor deze release opnieuw werd bewerkt door de band. Ook het volgende ‘Colors’ werd opnieuw bewerkt door de band. Verder weet de band zeker te overtuigen, zo staan er op het album zeer degelijke gitaarsolo’, prachtige piano intro’s en meerstemmige zangpartijen, verder heb ik dan ook eigenlijk niets aan te merken op de zangkwaliteiten van de band, klasse. Het album wordt afgesloten met de demotrack “Rule The World” afkomstig van de “Carved In Stone”studio sessies, de song kwam indertijd niet op het album en de fans van de band zullen bij het horen van deze song aangenaam verrast worden.

Ondanks dat Shaddow Gallery normaal gesproken conceptalbums opneemt met een boeiende verhaallijn is de songkeuze, (die je dan ook niet in stukken hakt) op dit album verder uitstekend alleen ligt de keuze wat aan de softe kant. Voor degene die Shaddow Gallery nog niet kennen is dit een aangename kennismaking waarmee je meteen een aantal sterke songs in huis hebt en verder is dit album dan ook een aanrader voor ieder die complexe progressieve metal die in het straatje ligt van bands zoals Dream Theater en Queensr˙che weet te waarderen. Het geheel is tevens verpakt in een nette, gelimiteerde digipack.

01. Mystery (album : Tyranny)
02. Ghost Of A Chance (album : Tyranny)
03. Deeper Than Life (album : Carved In Stone)