Scorpions Humanity: Hour 1

Sony BMG

Website : Scorpions

Sinds afgelopen op 25 mei ligt het nieuwe Scorpions album getiteld ‘Humanity: Hour 1‘ in de winkels, dit is inmiddels het zestiende officiële studio album van de band en ik moet toegeven na het album enkele malen beluisterd te hebben, dit is het beste werk dat de band sinds jaren heeft uitgebracht. De Scorpions is de bekendste Duitse hardrockband aller-tijden, de band werd halverwege de jaren zestig opgericht door gitarist Rudolf Schenker, in 1969 treed zanger Klaus Meine tot de band toe, het duurde echter tot 1972 totdat het debuutalbum ‘Lonesome Crow’ uitkwam. De band werd pas internationaal bekend in 1984 met het album ‘Love At First Sting’ waarop de hitsingle “Still Loving You” te vinden was. Met het nummer “Wind Of Change” haalde de band in 1991 nog een nummer 1-hit in Nederland, de song werd geschreven over de veranderingen in Oost-Europa in die tijd, inmiddels verkocht de band wereldwijd meer dan 75 miljoen platen.

Afgelopen jaar zag ik de Scorpions een uitstekende bijna drie uur durende show geven op het Duitse Wacken Open Air festival waar de band vele klassiekers uit hun ruim veertig jarige carrière ten gehore gaf waar nog een keer voormalig gitaristen Michael Schenker, Uli John Roth en Herman Rarebell samen met de band op het podium stonden.

‘Humanity: Hour 1’ is overigens een concept album die het verhaal over de teloorgang van de mensheid en de nieuwe start daarvan omschrijft Dit is zeer zeker niet iets dat ik van onze Oosterburen had verwacht. Het album opent meteen met een van de sterkste songs op het album, “Hour 1” is een stevige rocksong met vet gitaarwerk van gitaristen Rudolf Schenker en Matthias Jabs. Het volgende “The Game Of Life” begint dan wat rustiger, de song bevat enkele uitstekende solo’s en wordt natuurlijk voorzien van het wat nasale stemgeluid met het charmante Duitse accent van zanger Klaus Meine. “We Were Born To Fly” is een ingetogen rock song gevolgd door de het van piano intro voorziene “The Future Never Dies”. Ook het volgende “You're Lovin' Me To Death” is een sterke song met de nodige groove, verder bevat het album natuurlijk de nodige ballads zoals de songs “Love Will Keep Us Alive“ en “Love Is War“. Verder liggen ook de rest van de songs in hetzelfde straatje en zijn dan ook alle uitstekende, stevige en uitgebalanceerde rocksongs. Afsluiter “Humanity” is dan weer een wat stevige ballad te noemen, de song bevat enkele zware riffs, sterke solo’s en de herkenbare melodieuze zang van de heer Meine, klasse.

Met ‘Humanity: Hour 1’ heeft de band opnieuw een zeer sterk album afgeleverd, het album werd opgenomen onder leiding van hitproducent Desmond Child in Los Angeles die het album van een zeer helder en fris geluid heeft voorzien. Het album is dan ook een aanrader voor de oude rockers, maar zal ook zeer zeker het jongere rock publiek aan kunnen spreken.

Het album zal verkrijgbaar zijn als normale CD, maar zal ook worden uitgebracht als speciale limited edition CD aangevuld met een extra DVD met daarop de ontwikkelingen tijdens het schrijven en creëren van het nieuwe album, een extra bonustrack getiteld “Gold” en een foto gallery. De band zal tevens te zien zijn op 30 juni tijdens het Arrow Rock Festival te Biddinghuizen.

01. Hour 1
02. The Game Of Life
03. We Were Born To Fly