Scelerata Darkness And Light

MTM Music / Suburban

Website: Scelerata

Op 23 maart is het debuutalbum ‘Darkness And Light’ van de jonge Braziliaanse melodieuze powermetal band Scelerata uitgekomen via het Duitse MTM Music label. De band werd opgericht in 2002 en zegt beïnvloed te zijn door bands zoals Helloween, Iron Maiden en Dream Theater.

Na een kort middeleeuws aandoend intro in de vorm van “Land Of The Sins” opent het album met de song “Holy Fire”, een snelle krachtige en moderne powermetal song met de nodige melodie echter wanneer Carl Casagrandes zijn zangpartijen inzet wordt mij gelijk een ding duidelijk, dit zal niet mee gaan vallen om het album in een keer te beluisteren. Absolute dieptepunten mijn inziens zijn dan ook de songs “Endless“ en “Spirits Looking For...“ waar de heer Casagrandes er een behoorlijk aantal keren compleet naast zit. Muzikaal zit het allemaal nog wel degelijk in elkaar, snelle agressieve dubbele baspartijen met de nodige power en melodieuze, heavy gitaarpartijen en wordt het geheel afgemaakt met hier en daar nog wat keyboardpartijen. De band heeft verder behoorlijk wat afgekeken bij collega’s van Edguy en Rhapsody. Tijdens het nummer “The Spell Of Time“ is er een gastrol weggelegd voor Edu Falaschi, de zanger van het eveneens uit Brazilië afkomstige Angra, maar deze heb ik ook wel eens beter horren zingen, luister maar eens naar zijn onlangs verschenen soloalbum. Verder doet de uptempo song “Wings To Fly“ mij dan wat aan de snelle powermetal van bands zoals Dragonforce en Helloween denken.

Met ‘Darkness And Light’ heeft de band de plank volledig misgeslagen, de zangpartijen van Carl Casagrandes zijn bedroevend. Tijdens de samenzang klink het allemaal nog wel redelijk maar als Carl solo zingt gaat hij in de hoge regionen een aantal keren behoorlijk de mist in. De productie van het album is verder ook niet optimaal, Bij enkele songs staan de gitaren hard in de mix en dan knallen de drumpartijen er weer veel te hard uit, hierdoor is de mix dan ook geheel uit balans. Verder verbaasd het mij dat een label als MTM Music deze band heeft getekend, dit label staat normaal gesproken garant voor uitstekende bands en releases.

01. Land Of The Sins
02. Holy Fire
03. Eminence