Saxon The Inner Sanctum

Steamhammer/SPV

Website : Saxon

Heavy metal liefhebbers, het is weer zo ver: 5 maart zal het nieuwe Saxon album met de titel ‘The Inner Sanctum’ uitkomen. De op en top Britse pioniers van de New Wave of British Heavy Metal strijden nu al 25 jaar op het metal veld en ze zijn nog lang niet uitgeblust; tot op de dag van vandaag heeft de band een uitstekende live-reputatie en hun aankomende Europese toer wordt zelfs de grootste die de band tot nu toe gedaan heeft. De nieuwe Saxon schijf is in meer dan één opzicht een getuigenis van al deze jaren metal geweld.

Voor de meest populaire Saxon albums moeten we terug naar begin jaren tachtig toen de band klassiekers uitbracht zoals ´Wheels of Steel´ en ´Strong Arm of the Law´. Met het nieuwe album wijkt Saxon niet af van de vaste formule. ‘The Inner Sanctum’ heeft het herkenbare Saxon-geluid en zoals we dat van Biff gewend zijn verhaalt ook deze plaat weer over revolutie, Britse Koningen en "Warriors". Deze typische elementen zijn gelijk op het eerste nummer "State of Grace" niet te versmaden: een relatief rustig nummer met een heerlijke catchy riff, zeker een van de toppers op de plaat. Vervolgens wordt men geserveerd met een lekker rap nummertje dat terecht de titel "Need for Speed" draagt. Ook het epische ballad-achtige nummer ontbreekt niet op ‘The Inner Sanctum’, “Red Star Falling” vervult deze rol met als enige puntje van kritiek dat het nummer net wat te lang duurt, evenals het laatste nummer “Atila The Hun” wat verder overigens zeer de moeite waard is. Het nummer “Ashes To Ashes” is dan ook nog wat langgerekt, maar dan is het wel een beetje over wat betreft kritiek. De song "If I Was You" zal de eerste single van het album worden en is al geruime tijd op internet beschikbaar als download.

‘The Inner Sanctum’ is een uitstekende opvolger van het ‘Lion heart’ album dat uit 2004 stamt en ligt aardig in het verlengde hiervan, maar dan met nummers die net dat beetje meer hebben en is volgens mij alweer het 18e studio album van Saxon maar aan Biff z´n stem is niets te merken: de zang klinkt krachtig en overtuigend als altijd. Ook producer Bauerfield verdient een pluim voor deze productie. Deze keer hebben de mannen van Saxon ook een iets andere aanpak gekozen voor het schrijven van een album, ze hebben in de zomer tussen de festivals door steeds oefenruimtes gehuurd en daar aan het nieuwe album gewerkt. Zelf zijn ze erg tevreden met het resultaat. Volgens Biff eigen woorden volgt het album de stijl van ‘Metalhead’ en ‘Lionheart’ en deels die van ‘Solid Ball Of Rock’. En verder weet hij nog toe te voegen “Een aantal nummers hebben dat eighties gevoel maar tegelijkertijd is de productie erg modern”. Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden... (Martina Schouten)

The album will be available in a digipack with bonus DVD, or in a jewel case, including bonus track.

01. State Of Grace
02. Need For Speed