Saga 10.000 Days

InsideOut Music / SPV

Website : Saga

Persoonlijk had ik nog niet heel veel muziek van deze Canadese prog/rock band Saga gehoord. Ik kende de naam natuurlijk wel, maar veel verder was ik tot nu toe niet gekomen. En dat is merkwaardig, want deze heren draaien toch al zo’n 30 jaar mee, vandaar ook de titel ’10.000 Days’. Het is ook gelijk een einde van een tijdperk, want dit album is het laatste in deze bezetting. Zanger en boegbeeld Michael Sadler gaat namelijk in goed overleg de band verlaten om meer tijd te besteden aan zijn gezinsleven. Hij zal echter wel bij de muziekwereld betrokken blijven. Maar dan op een heel andere manier.

Is dit album dan een triest afscheid of een laatste poging de fan geld uit de zak te kloppen?? Nee zeker niet, de heren hebben er alles aan gedaan om er een mooi album van te maken. ‘10,000 Days’ kenmerkt zich vooral door sterke composities, natuurlijk wel met tempo wisselingen en breaks zoals we in de prog gewend zijn. De bandleden laten dan ook wel horen waar ze toe in staat zijn, zoals de gitaarsolo’s en keyboard breaks laten horen, maar vooral de liefde voor “het liedje” staat voorop. Dus ook geen conceptalbum of ultralange composities. Negen tracks van in totaal 51 minuten, een bescheiden lengte voor tegenwoordige begrippen, maar beter zo dan vullertjes erop te proppen.

Opener “Lifeline” begint met een nogal zenuwachtig wordend keyboardlijntje. Al snel echter komen de gitaren en drums binnenvallen en ontvouwt zich de kracht van deze band. Als je al zo lang meedraait in dit genre kom je er niet onderuit vergeleken te worden met klassiekers als Yes, Genesis en Rush. Vooral de vergelijking met die laatste is in de openingstrack wel terug te horen. Er zijn echter ook wel invloeden van andere bands, en gaat het wat mij betreft wat meer de AOR kant op. Bijvoorbeeld op “Book of Lies” en “Sideways” bekruipt je nu en dan het gevoel naar Toto te luisteren, vooral door de loopjes van gitaar en keyboard, de stem van Sadler en de manier waarop sommige koortjes achterin gemixt zijn met een soort van vertraagd, ruimtelijk geluid. Je moet er van houden maar ik kan er wel naar luisteren. “Can’t you See Me Now?” en het instrumentale “Corkentellis” laten een wat vooruitstrevender Saga horen waarbij de bandleden wat meer de tijd nemen hun kwaliteiten als muzikant te laten horen. “More Than I Deserve” komt als een verdiend rustpunt, en is een duidelijk statement van Sadler waarbij hij zijn dankbaarheid toont aan fans, vrienden en collega’s. Ook “Sound Advice” en titeltrack “10,000 Days” luisteren weer lekker weg, waarbij vooral de laatste opvalt door een snel mee te zingen (of neuriën om je kat of hond te sparen) refrein. Afsluiter “It Never Ends” sluit hier ook prima bij aan en heeft misschien wel een voorspellend karakter??

Kortom niet per se een album om je stereo eens lekker te testen of je buren te overtuigen van je muzieksmaak, maar wel om lekker achterover met een glaasje wijn en een blokje kaas ouderwets met de koptelefoon naar te luisteren. De bandleden zijn dan ook geen vernieuwers, maar ze weten welke muziek ze (willen) maken en voeren dat gewoon zeer degelijk uit. Blijft nog de vraag hoe het verder moet met Saga na het vertrek van zanger Sadler?? Zoekt men een vervanger met een vergelijkbaar geluid, gooien ze het over een heel andere boeg, of gooit de rest het bijltje er bij neer?? Als ik moet inzetten ga ik voor optie één. (Ben Holster)

01. Lifeline
02. Book of Lies
03. Sideways