Rose Tattoo Blood Brothers

Armageddon Music / Rock Inc.

Website : Rose Tattoo

Rose Tattoo werd eind 1976 door Anderson en bassist Geordie Leach opgericht en hun albums werden geproduceerd door het duo Vanda & Young. Net als AC/DC gaf Rose Tattoo het eerste concert in de Chequers Club in Sydney. Samen met AC/DC en The Angels -die buiten Australië overigens Angel City heten- waren het de grondleggers van de Australische Rockscene die in de jaren 70 ontstond. Met het evolueren van de band werd met elk volgend album minder ruig en de teksten werden maatschappelijker bewust. In 1987 ging de band uit elkaar om in de jaren 90 diverse keren bijeen te komen voor selecte optredens. In 2000 kwam de band opnieuw bij elkaar en toerde o.a. door Duitsland en in 2002 kwam er een nieuw album uit, getiteld 'Pain'.

Halverwege 2005 werd de band geconfronteerd met een lang ziekbed van medeoprichter en slidegitarist Pete Wells die uiteindelijk op 27 maart 2006 overleed. Ook bassist Ian Rilen mede verantwoordelijk voor Rose Tattoo’s grootse hit “Bad Boy For Love“ overleed op 30 oktober 2006. Het is dus wel duidelijk dat de band een moeilijk jaar achter de rug heeft. Rose Tattoo is enkele maanden na het overlijden van Pete Wells begonnen met de opnamen van hun volgende cd. Als vervangers zijn Dai Pritchard en Lobby Lloyde aangetrokken. Lloyde maakte eerder als bassist deel uit van de band en neemt op het nieuwe album de slide gitaar partijen voor zijn rekening.

Het album opent met de regelrechte klassieker “Black Eyed Bruiser”, een cover uit de hand van het duo Harry Vanda/George Young in samenwerking met Steve Wright en was een gigantische hit in 1974 waarmee de band Pete Wells gedenkt. Het volgende “Slipping Away” is een up-tempo rock song met een heerlijke groove en spettend solowerk van beide gitaristen. “Once In A Lifetime” is dan weer een heerlijke ouderwetse rocksong met stuwend gitaarwerk en een emotionele Angry achter de microfoon en bewijst de band hun eerbetoon aan hun voormalig bandleden in het hiernamaals. “1854” is een mid-tempo rocksong, waarbij we nog een stukje Australische geschiedenis voorgeschoteld krijgen, het nummer handelt over de ’Eureka-Stockade-Rebellion’, oftewel de enige gewapende mijnopstand in Ballarat in november 1854 in Australië. Het volgende “City Blues” is dan een rustige ballad met de nodige blues invloeden zoals de titel van het nummer al doet vermoeden. De songs “Sweet Meat”, “Man About Town” en “Creeper” zijn stevige Rock’n Roll songs met een heerlijke groove die we zo goed kennen van de band, voorzien van sterke riffs, scheurende gitaren, felle solo’s en een schreeuwende Angry Anderson en een heerlijk refrein dat het feest der herkenning compleet maakt. De volgende songs “Stand Over Man” en “Nothing To Lose” zijn dan weer een up-tempo songs, die in het straatje liggen van landgenoten AC/DC, voorzien van de nodige Rock’n’Roll en blues invloeden, klasse! Het album wordt afgesloten met heerlijke up-tempo nummer “Lubricated”.

Met “Blood Brothers” bewijst Rose Tattoo weer helemaal terug te zijn aan het Rock’n’Roll front, de energie druipt van de band af. Het album werd opgenomen in Studio 301 te Sydney onder leiding van producer Mark Opitz, die het album van een helder en zuiver geluid heeft voorzien. “Blood Brothers” is dan ook een logisch vervolg op de voorgangers ’25 To Life’ (2000) en ‘Pain’ (2002), fans van de band kunne dit album dan ook met een gerust hart aanschaffen.

Verder zal de band binnenkort door Europa toeren met special guest Gutbucket, beide bands zijn in de Benelux te zien op de volgende dagen:
09.03.2007 Vosselaar, Biebob (BE)
18.04.2007 Weert, De Bosuil (NL)