Ritual The Hemulic Voluntary Band

InsideOut Music / SPV

Website : Ritual

Bassist Fredrik Lindqvist, gitarist Patrik Lundström en drummer Johan Nordgren richten eind 1992 Ritual op wanneer hun vorige band, het zeer experimentele Bröd, het bijltje erbij neergooit. Met de komst van toetsenist Jon Gamble wordt begin 1993 de definitieve bezetting een feit. In de beginperiode van de band wordt de nadruk gelegd op traditionele rocknummers waarop in 1995 een deal word gesloten met het Franse label Musea. In datzelfde jaar neemt Ritual haar debuutalbum op dat goede kritieken ontvangt, echter omdat het album zeer slecht verkrijgbaar is wordt het nauwelijks opgemerkt. Hierna verschijnen nog twee albums van Ritual, te weten ‘Superb Birth’ (1999) en ‘Think Like A Mountain’ (2003) en komt er in 2006 een live album uit. Bovendien verleent Lundström zijn medewerking aan de albums ‘Notes From The Past’ (2002) en ‘Keyholder’ (2003) van het heropgerichte Kaipa.

Op 31 augustus zal dan eindelijk de opvolger van het uit 2003 stammende album ‘Think Like A Mountain’ uitkomen, het nieuwe album heeft de titel ‘The Hemulic Voluntary Band’ meegekregen. Ook op deze nieuwe release weet de band een drietal hoofdelementen, te weten progrock, folkmuziek en hardrock samen te smelten tot een zeer luisterbaar geheel. De band maakt daarbij gebruik van een aantal niet alledaagse instrumenten zoals harmonica, bouzouki, mandoline, mondharmonica, cello en viool. De songs kennen hierdoor dan ook een hoge diversiteit aan muziekstijlen en -invloeden. De invloeden van bands zoals Jethro Tull, Led Zeppelin, King Crimson en Yes zoals op de eerdere releases waarneembaar waren kunnen dan ook uitgebreid worden met namen zoals The Beatles, Pearl Jam, Radiohead en Soundgarden.

Ook deze nieuwe release valt niet makkelijk te omschrijven, en zoals zanger Patrik Lundström beaamt is dat de omschrijving “progressieve rock” de omschrijving die het beste bij het album past. Het album opent met de titeltrack “The Hemulic Voluntary Band” dat de eerder omschreven invloeden uitstekend weet te mixen. Wat verder opvalt zijn sterke teksten, ongekende harmonieën en stemmingswisselingen, luister maar eens naar songs zoals het ballad achtige “Late In November” of het opgewekte “Waiting By The Bridge”. Bij het bekijken van de tracklist zou je kunnen denken, slechts zes songsop een volwaardig album. Echter het album wordt afgesloten door het ruim 26 minuten durende epos “A Dangerous Journey“ waardoor het compleet beluisteren van het gehele album toch een behoorlijk zit wordt van zo’n 54 minuten. Deze song is een epische track die met verschillende passages, het eerste deel van negen minuten bestaat voornamelijk uit akoestische gitaar riffs aangevuld met bouzouki, harp en harmonium (een akoestisch lucht aangedreven keyboard) partijen waarop de song verder gaat met voornamelijk elektrische partijen.

Ook op deze nieuwe release klinkt de band ondanks de vele gebruikte instrumenten als een goed geoliede machine die alle instrumenten tot en aangenaam geheel weet te mengen. Het album zal op 31 augustus uitkomen via Insideout Music.

01. The Hemulic Voluntary Band
02. In The Wild
03. Late In November