René SG René SG 2

Langweiligkeit Records/ Sonic Rendezvous

Website: Rene SG

Onlangs ontving ik per post het nieuwste album van de speedrockband René SG, getiteld ‘René SG 2’. De band werd in 2004 opgericht en bracht in 2006 hun debuutalbum uit. Het album werd geproduceerd door de bekende metal-producer Berhus Westerhuis (16 Down, God Dethroned).

Het nieuwe album ligt geheel in het straatje van het slechts een minuut of acht tellende debuut want ook de songs op het nieuwe album worden er in recordtijd doorheen gestampt. De vijftien songs duren bij elkaar dan ook op deze release slechts zo’n kleine 11 minuten minuten. De songs op het album zijn dan ook slechts enkele akkoorden lang van niet meer dan een seconde of dertig a veertig. De band gaat lekker tekeer en geeft vol gas gedurende het hele album. Dit is nu ook meteen het probleem voor mij, voordat je lekker in het nummer zit zijn deze alweer afgelopen. Mijn inziens missen de songs dan ook een begin of een einde, de teksten bestaan slechts uit een zin of uit enkele woorden zoals opener 'Evil Bitch', verder detail is dat de teksten vaak de woorden “Hell”, “Shit” en “Fuck” bevatten zoals de songs 'Fucking Shit', 'Fuck This Shit', ‘Fucked Up Shit', ‘Hellride’ en afsluiter ‘Hellbuggy’. Normaal gesproken niet echt geweldige songtitels, maar doordat de band het op het hele album doet wordt het uiteindelijk weer leuk en kunnen we eigenlijk ook stellen dan de band een het kortste concept album ooit heeft uitgebracht. Muzikaal liggen de songs tussen de snellere songs van Peter Pan Speedrock en het hardere werk van Motörhead.

Wat betreft de conclusie van het nieuwe album kunnen we net als het album zeggen, “kort maar krachtig”. Verder heeft de band onlangs een distributiedeal gesloten met Sonic Rendezvous. Nieuwsgierig geworden, op de myspace pagina  van de band zijn enkele songs te beluisteren.

01. Evil Bitch
02. Snowball Change In Hell
03. Piece Of Shit