Redemption The Origin Of Ruin

InsideOut Music

Website : Redemption

De progressieve power-metal Redemption band werd opgericht in het jaar 2000 in Los Angeles door gitarist, toetsenist Nicolas van Dyk, al snel kwam Nicolas in contact met zanger Ray Alder (Fates Warning) dat resulteerde in een song op zijn soloalbum met de band Engine. In 2002 bracht Nicolas zijn debuutalbum ‘Redemption’ uit dat geproduceerd werd Ray Alder, de band bestond op dat moment uit Bernie Versailles (Agent Steel, Engine) op gitaar, Jason Rullo (Symphony X) op drums en de zangpartijen werden vertolkt door Rick Mythiasin (Taraxacum / ex-Steel Prophet) verder stonden er op het album gastbijdragen van Alder zelf en Fates Warning drummer Mark Zonder. De opvolger ‘The Fullness Of Time’ word in 2004 opgenomen me de inmiddels tot de band toegetreden zanger Ray Alder waarmee de band een grote stap voorwaarts maakt, dit album wordt gemixt door Tommy Newton (UFO, Conception, Ark, Helloween).

Het nieuwe album ‘The Origins Of Ruin’ is de opvolger van het in 2005 uitgebrachte ‘The Fullness Of Time’ en zal op 30 maart uitkomen via InsideOut Music. Het album is opgenomen in de zomer van 2006 in Callifornië onder leiding van Tommy Newton die het album samen met Nicolas van een eindmix voorzag in zijn studio in Duitsland.

Het album opent met het up-tempo nummer “The Suffocating Silence” een sterke melodieuze song met stevig gitaarwerk, de juiste keyboard partijen en enkele schitterende solo’s van zowel de gitarist, toetsenist als ook drummer Chris Quirarte. “Bleed Me Dry” is dan weer wat ingetogener dan het eerste nummer, echter het spetterende gitaarwerk van Bernie Versailles (Engine, Agent Steel) en Nicolas van Dyk is er niet minder om. Maar het zijn toch ook wel de uitstekende zangpartijen van Ray Alder die het album die het album zeer aangenaam om naar te luisteren maken. Ook het volgende “The Death Of Faith & Reason” is opnieuw een stevige up-tempo song, opgebouwd uit enkele sterke riffs en is tevens voorzien van stevig drumwerk en gierend gitaarwerk. Het epische “Memory” begint dan wat rustig met een mooi piano intro en gaat dan over in een ingetogen mid-tempo nummer. Met “Man Of Glass” zijn we aanbeland bij een van de hoogtepunten van het album, dit is een echte Fates Warnig song. “Blind My Eyes” is dan weer een nummer met emotionele zangpartijen van Ray Alder en wordt gevolgd door het up-tempo “Used To Be” . Met “Fall On You”, een gevarieerde melodieuze progressieve metal song van ruim negen minuten zijn we aanbeland bij het laatste nummer op het album dat opnieuw alle voorgaand ingrediënten bevat, grote klasse!!! Het reguliere album wordt afgesloten door de covers “Precious Things” van Tori Amos en “Love To Love” van UFO, deze staan echter jammer genoeg niet op mijn toegestuurde promo exemplaar.

Redemption weet met ‘The Origins Of Ruin’ opnieuw een krachtig, complex, agressief en progressief album af te leveren voorzien van de nodige melodie met invloeden van bands zoals Savatage, Iron Maiden, Fates Warning, Dream Theater Zero Hour, Rush en Megadeth, fans van deze bands kunnen het album dan ook met een gerust hart aanschaffen.

Verder zal de band live te zien zijn op het aanstaande Headway Festival in P60 te Amstelveen op zaterdag 7 april.

01. The Suffocating Silence
02. Bleed Me Dry