Pure Reason Revolution The Dark Third

InsideOut Music

Website : Pure Reason Revolution

Het Engelse Pure Reason Revolution ontving met de release van het debuutalbum ‘The Dark Third’ in de Britse pers al lovende kritieken, zo zou de band gezien worden als de Pink Floyd van de 21ste eeuw. Bij ons komt het album echter pas op 19 februari uit via InsideOut Music Deze release zal enigszins verschillen van de reeds in Engeland en Amerika uitgebrachte editie. Zo zal het artwork verschillen en zal de release van InsideOut Music vergezeld gaan van een vijf nummers tellende bonusdic, waarvan twee niet eerder verschenen songs, het nummer “In Aurelia” afkomstig van de EP ‘Cautionary Tales For The Brave’ en de nummers “The Exact Colour” en “The Twyncyn/Trembling Willows” afkomstig van de Engelse release van het album. Pure Reason Revolution combineert elementen die klassieke symfonische rock bands als Yes en Genesis gebruikten zoals vele verschillende lagen muziek over elkaar heen en lang uitgesponnen instrumentale passages, met catchy zanglijnen en gitaarstukken zoals bands als Muse en The Mars Volta die inzetten, echter hoor ik ook veel invloeden van een band zoals Opeth terug in de songs op het album.

Pure Reason Revolution bestaat onder andere uit de broers Jon (vocals, guitar, keyboards) en Andrew Courtney (drums), uit zangeres/bassist Chloe Alper en gitarist/zanger Jamie Wilcox. Het album opent met het rustige, gitaargetinte en ruim 5 minuten durende instrumentale “Aeropause”. Waarop de song naadloos overgaat in het nummer “Goshen’s Remains”, wat vooral opvalt, is de zuivere, aangename stem van zangeres Chloe Aspers. De opbouw van de song is uitstekend en naar gelang het nummer vordert valt ook de rest van de band in wordt ook het volume wat opgeschroefd. Ook de rest van de song lopen naadloos in elkaar over, de psychedelische invloeden sluiten naadloos aan bij het samenspel van de rest van de band en naar gelang het album vordert worden de invloeden van de eerder genoemde band duidelijk bevestigd met als hoogtepunt het ruim 11 minuten durende “Bright Ambassadors Of Morning” waar de band volgens de bijgeleverde biografie meer dan 60 tracks voor de zangpartijen nodig had. De songs op het album worden verder voorzien van de nodige samples, effecten en diversen extra instrumenten waardoor de songs soms nogal overgeproduceerd overkomen en ik me afvraag of het net niet wat minder kan allemaal. Verder zijn de songs op het album stuk voor stuk voorzien van uitstekende melodielijnen en harmonieën en gaat het er soms heftig aan toe zoals tijdens het tweede deel van “Voices In Winter / In The Realms Of The Divine”. Het volgende “Bullitts Dominae” begint dan weer met een rustig gitaarintro waarna de zang van Jon Courtney wordt ingezet, waarna ook de rest zijn steentje bijdraagt om zo het nummer te eindigen in een spetterend hoogtepunt. Vervolgens krijgen we het bombastische “Arrival / The Intention Craft” voorgeschoteld alvorens het album eindigt met het schitterende “He Tried To Show Them Magic / Ambassadors Return”.

‘The Dark Third” is geproduceerd door niemand minder dan Paul Northfield die we kennen van o.a. Rush, Marilyn Manson, Hole, Suicidal Tendencies en Porcupine Tree. Het album zou onder de noemer progressieve rock geschaard kunnen worden, echter is het toch ook weer een soort van poppy met hier en daar wat heavy gitaren, maar is zeker een aanrader van fans van eerder genoemde bands.

Pure Reason Revolution zal binnenkort tevens live te zien zijn in het voorprogramma van Blackfield. De data in de Benelux zien er als volgt uit:

17.02.2007 NL-Helmond / Plato
18.02.2007 BE-Vosselaar / Biebop