Poverty's No Crime Save My Soul

InsideOut Music / SPV

Website : Poverty's No Crime

De Duitse vijfmans formatie Poverty's No Crime werd ergens in de periode rond 1991 opgericht, het duurde echter tot 1995 voordat het debuutalbum ‘Symbiosis’ uitkwam date en jaar later gevolgd werd door ‘Autumn Years’. Onlangs is het inmiddels zesde album getiteld ‘Save My Soul’ uitgekomen via Insideout Music, de band bivakkeert dan ook al een aantal jaren in de hogere regionen van de progmetal-eredivisie. Het heeft echter vier jaar geduurd dat de opvolger van het voorgaande album ‘The Chemical Chaos’ uiteindelijk in de schappen ligt, de band heeft de tussenliggende periode gebruikt om hun accu’s op te laden, ieders creatieve horizon te verbreden en nieuwe ideeën uit te werken.

De band klinkt op ‘Save My Soul’ dan ook als herboren, de band klinkt strakker dan ooit en dat heeft geresulteerd in een album vol met natuurlijke progmetal songs. Het album opent met een kort intro waarop de song “Open Your Eyes” van start gaat, de song bevat naast een aantal uitstekende riffs tevens pakkende melodieën en indrukwekkende vocalen. Verder komen we op het album het sterke meeslepende nummer “In The Wait Loop” tegen. Andere uitschieters zijn dan nog onder meer de titelsong “Save My Soul” en het strakke “The Key To Creativity”. Vervolgen worden we nog getrakteerd op enkele muzikale hoogstandjes tijdens het instrumentale “Spellbound”. Het album wordt afgesloten door het negen minuten durende “Break The Spell”, dat opnieuw voorzien is van pakkende zangmelodieën en prachtige gitaarpartijen.

“Save My Soul” is een fris, doordocht en gedetailleerd album geworden waar het enthousiasme vanaf straalt. Wat betreft de kwaliteiten van de muzikanten heb ik dan ook niets aan te merken en ook zanger Volker Walsemann zingt zijn partijen accentloos (dit is wel eens anders bij zangers met een Duitse achtergrond). Het album werd opgenomen in de Area 51 studio in Celle onder leiding van Tommy Newton (Gamma Ray, Angra), de productie is dan ook dik in orde, dit in tegenstelling tot enkele voorgaande albums. Fans van bands zoals Masterplan, Arena, Marillion en Dream Theater zullen aan dit album dan ook veel plezier beleven.

Via de myspace pagina van de band is alvast een voorproefje in de vorm van de songs “Open Your Eyes” en “Save My Soul” te beluisteren.

01. Intro
02. Open Your Eyes