Paradise Lost In Requim

Website : Paradise Lost

Het nieuwe album van de Britse gothic metal band Paradise Lost dat de titel ‘In Requiem’ heeft meegekregen zal 21 mei via Century Media uitkomen, dit is inmiddels het elfde studio album van de band en de eerste voor Centery Media. De band heeft het album opgenomen in Canada onder leiding van producer Rhys Fulber en werd gemixt door Mike Fraser, bekend van zijn werk met bands als Metallica, AC/DC, Van Halen en vele anderen.

Er is inmiddels al veel geschreven over Paradise Lost de band kende hoogtijdagen met het uitbrengen van de albums ‘Shades Of God’ (1992), ‘Icon’ (1993) en ‘Draconian Times’ (1995) echter met het uitbrengen van het album ‘Host’ in 1999 was de band het spoor volledig bijster en haakte een groot aantal fans van de eens zo grote band af. Met het uitbrengen van het zelfgetitelde album in 2005 had Paradise Lost zich hervonden en kon de band rekenen op positieve kritieken van zowel de pers als ook de fans.

‘In Requiem’ begint dan ook waar de band na de uitstekende voorganger ‘Paradise Lost’ bleef steken. Het album opent met ‘Never For The Damned’ met enkele zware riffs en prachtige zanglijnen van de heer Holmes die hierbij klink zoals hij dat deed op het oudere werk van de band ten tijde van ‘Shades Of God’ en vooral ‘Draconian Times’. Luister ook maar eens naar een song zoals “The Enemy”, dat redelijk thrashy overkomt. Verder kent het album het bekende hakkende gitaarwerk van de heren Greg Mackintosh en Aaron Aedy zoals zo goed te horen tijdens de song “Requiem”. Met een song “Prelude To Descent” weet de band de zware doom te verweven met melodieuze stukken. De meeste songs op het album zijn mid-tempo met vaak snel dubbele bass drumwerk en zwaar gestemd gitaarwerk, verder is Nicks Holmes stem uitstekend te noemen. Uitschieters op het album zijn dan nog de songs “Fallen Children” en het afsluitende “Your Own Reality”.

Met ‘In Requiem’ heeft de band dan ook opnieuw een stevig, rauw en ongepolijst metal album opgenomen waarmee de band opnieuw de concurrentie aankan. De productie en ook de composities zijn uitstekend te noemen, het album klinkt dan ook zeer helder en fris en komt de band over als herboren, klasse!!! Het artwork komt van de hand van de Griekse artiest Seth Siro Anton die al eerder covers maakte voor onder andere Heaven Shall Burn, Rotting Christ en het vorige album ‘Paradise Lost’ van de band.

Verder is via de volgende link een E-card van het nieuwe album ‘In Requiem’ te vinden. De E-card bevat onder andere drie nummers van het nieuwe album en een clip van het nummer ”Enemy” http://ecard.centurymedia.com/paradiselost/

88/100

01. Never For The Damned
02. Ash & Debris