Overkill Immortalis

Bodog Music / Edel

Website : Overkill

Al weer twee jaar na het ‘ReliXIV’ album komt binnenkort het nieuwe ‘Immortalis’ van Overkill uit. Inmiddels alweer het vijftiende album van het kwintet thrashers. Als referentie naar het feit dat Overkill nog steeds leeft en doorgaat, werd de titel gezet op ‘Immortalis’, het Latijnse woord voor onsterfelijk. Sinds het vorige is er een verandering van label geweest, na het avontuur bij Regain Records is Overkill weer terug in de vertrouwde handen van Johnny en Marsha Zazula. Zij waren de eigenaren van Megaforce Records, het label dat het eerste album van de band uitbracht. Inmiddels hebben zij onderdak gevonden bij Bodog Music, en vandaar dat het album dan ook via hen wordt uitgebracht. Andere verandering is ook dat drummer Tim Mallare na veertien jaar dienst de band verlaten heeft, Ron Lipnicki is zijn vervanger. Maar zoals al te merken was bij het optreden op Wacken 2007 heeft deze drummers-wisseling geen effect gehad op de kwaliteit van de optredens.

Dan het album zelf. De vliegende schedel staat prachtig afgebeeld op de voorkant, maar het draait natuurlijk om de muziek. En opener “Devils In The Mist” hakt er dan goed in. Na een rollende riff met inkomende bass- en drumpartijen barst het dan ook los in een lekker ouderwets thrash nummer Het is een up-tempo stamper, met goed meezing refrein. Als er dan ook nog een solo komt halverwege is wel duidelijk dat dit nummer zeker een live-favoriet kan gaan worden. “What It Takes” is een tikje langzamer, maar gaat wel lekker door. Hier is voor het eerst te horen dat Bobby 'Blitz' iets lager zingt. Het nummer doet op sommige stukken erg veel denken aan Exodus op de laatste twee platen. Ook in dit nummer geen gebrek aan solo-geweld. “Skull & Bones“ bevat gast-vocalen van Randall Blythe van Lamb of God. In het refrein is hij als achtergrond-zanger te horen, maar ook een stuk couplet wordt door hem gedaan. De song is in het refrein een langzaam nummer, waarin Bobby erg laag en langzaam zingt, het lijkt bijna op een zompig moerasrocknummer van Zakk Wylde. Dat is wel jammer, want tijdens het couplet zit de vaart er in, maar het refrein stopt toch elke keer het enthousiasme. “Shadow Of A Doubt” begint dan wat middelmatig, maar maakt veel goed doordat er even flink gesoleerd wordt door de heren Linsk en Tailer. Qua nummer lijkt het op een rustigere versie van “What It Takes”.

Dan komt eigenlijk het probleem dat de kwaliteit van de cd wat inzakt, “Hellish Pride”, “Walk Through Fire” en “Head On” lijken allemaal ergens op elkaar en hebben niet genoeg in hun mars om individueel te overtuigen. Het gaat weer beter naarmate de cd vordert. “Chalie Get Your Gun” schiet dan weer uit de startblokken alsof het iets goed te maken heeft, en gaat in snelheid alleen nog maar vooruit halverwege. “Hell Is” wordt gekenmerkt door een langzame start maar een razend refrein en afsluiter “Overkill V... The Brand” lijkt bij de eerste begintoon dan nog wat op Metallica's “Welcome Home (Sanitarium)”, maar is het gelukkig niet. Een spookachtige riff vormt de basis voor het nummer, dat verder gaat in de trend en snelheid van de eerste twee nummers. Duidelijk is dat het nummer een waardige afsluiter is.

Immortalis is allesbehalve een slechte plaat. Nummers als “Devils In The Mist”, “What It Takes”, “Chalie Get Your Gun” en het afsluitende “Overkill V” maken dit album de moeite waard. Helaas bevat het in het midden ook wat minder interessante nummers. Maar deze zijn nog lang niet slecht genoeg om de zit tot de latere nummers het niet waard te maken. Die-hard Overkill fans zijn misschien nog niet overtuigd dat de band het heilige vuur nog bezit. Maar met iets meer moeite moet het mogelijk zijn de volgende plaat weer een klassieker te laten worden. Overkill laat namelijk zien met ‘Immortalis’ dat ze nog lang niet dood aan het gaan zijn. (Thomas van Golen)

01. Devils In The Mist
02. What It Takes
03. Skull & Bones