Orange Goblin Healing Through Fire

Sanctuary Records / Suburban

Website : Orange Goblin

Op 21 mei aanstaande komt via Sanctuary Records het nieuwe inmiddels zesde studioalbum van de Britse doomrockers Orange Goblin uit, getiteld ‘Healing Through Fire’ en is de opvolger van het in 2004 uitgebrachte ‘Thieving From The House Of God’. De band werd opgericht in het jaar 1995 onder de naam Our Haunted Kingdom maar werd al snel opdoopt tot Orange Goblin. De band is niet vast te pinnen op een genre, Orange Goblin begon zwaar psychedisch, werd bij het tweede album meer 'stoner', vervolgens doomy om inmiddels terecht te komen bij een harde mix van agressieve punk en metal, in thuisland Engeland heeft de band inmiddels een cult status bereikt

Het groovy Orange Goblin put uit hun Britste roots van rock en metal legendes als Motörhead, Cream, Pink Floyd en Black Sabbath uit de jaren 60, 70 en 80 maar ook invloeden van punk legendes zoals Black Flag worden niet geschuwd. Het album opent met de song “The Ballad Of Solomon Eagle”, een heavy song met ronkende gitaren en rauwe zangpartijen van Ben Ward. Ook de rest van de songs op het album zijn stevige up-tempo songs die rocken en zijn voorzien van beukende metalrriffs, luister maar een naar “They Come Back (Harvest Of Skulls)” of “The Ale House Braves“ dat de nodige groove bevat. Maar ook de stevig rock/doom songs zoals “Cities Of Frost“ en They Come Back (Harvest Of Skulls)“ kunnen mij wel bekoren. De teksten op het album handelen naar eigen zeggen over de Engelse geschiedenis zoals de grote pest epidemie van Londen en de daarop volgende grote brand in deze stad, de band ziet deze release echter niet als een conceptalbum. Het afsluitende “Beginners Guide To Suicide” bevat naast de eerde genoemde invloeden dan ook nog eens een aantal stevige bluesy passages.

Met ‘Healing Through Fire’ heeft de band de logische opvolger van ‘Thieving From The House Of God’ geschreven voorzien van voldoende progressie en ondanks dat de band hier en daar wel wat teruggrijpt uit het verleden van bands zoals AC/DC, Black Flag of Motörhead blijft er toch voldoende eigen inbreng over. Het album werd opgenomen in de Fortress Studio te London met onder leiding van producer Marke Daghorn. Verder ziet ook het artwork er zeer netjes uit en zal het album vergezeld gaan van een DVD met daarop opnames vanuit de Mean Fiddler in London van eind vorig jaar.

Op de myspace pagina van de band kun je alvast terecht voor een voorproefje in de vorm van ‘Hounds Ditch’, een van de negen tracks op de nieuwe plaat.

86/100

01. The Ballad Of Solomon Eagle