Opeth The Roundhouse Tapes

Peaceville Records / Suburban

Website: Opeth

Op 5 november zal het dubbel live album ‘The Roundhouse Tapes’ van het Zweedse Opeth uitkomen via Peaceville Records. Het album werd op een jaar geleden, en wel op 9 november 2006 in het Londonse Camden Roundhouse opgenomen. In deze zeer fraaie en bijzondere zaal vonden in het verleden al legendarische concerten plaats van onder andere Jimi Hendrix, Pink Floyd en The Doors.

Voorafgaand aan de show in Londen was de band al veelvuldig in Europa te zien geweeste en zo ook Nederland waar de band zalen zoals 013, De Melkweg, De Boerderij en Tivoli moeiteloos wist uit te verkopen. De show die we op dit schijfje te horen krijgen wijkt echter behoorlijk af van de eerder genoemde shows die vooral in het teken stonden van het ‘Ghost Reveries’ album. Het optreden wordt afgetrapt met de songs “When” en “Ghost Of Perdition”, waarna we de klassieker “Under The Weeping Moon” afkomstig van het debuutalbum ‘Orchid’ voorgeschoteld krijgen. Het geluid op dit schijfje is perfect, de songkeuze is opmerkelijk en zanger Michael Ĺkerfeldt heeft zoals altijd de nodige praatjes en de interactie met het publiek is dan ook prima tijdens deze show. Het eerst schijfje wordt vervolgens afgesloten met de songs “Bleak”, “Face Of Melinda” en het uitstekend vertolkte “The Night And The Silent Water”. Het tweede schijfje opent vervolgens met “Windowpane” waarop het officiële gedeelte wordt afgesloten met “Blackwater Park”. Tussendoor wordt de band nog even voorgesteld waarop het optreden wordt afgesloten met de toegift “Demon Of The Fall”. Met een gemiddelde lengte van meer tegen de tien minuten per song heeft de band een redelik lange show weten neer te zetten, op de live kwaliteiten van de band is verder niks aan te merken en ook het geluid op dit schijfje is zeer compleet, zuiver en glashelder, in een woord klasse wat de band hier laat horen.

Het geheel zal dus op twee cd’s worden uitgebracht en laat een zeer sterk spelende band horen die op een hoogtepunt in hun carričre is aanbeland waar niemand van had durven dromen toen de band in 1990 werd opgericht. Na het uitkomen van het ‘Ghost Reveries’ album in 2005 toerde de band zo’n negentien maanden om het album te promoten, de opnames in Londen werden gemaakt tegen het einde van deze toer waar de band laat horen tot de top van de hedendaagse progressieve death metal top te staan.

Het enige minpuntje is eigenlijk dat er geen songs van het ‘Deliverance’ album op deze release staan en dat het tweede schijfje slechts drie songs bevat. Misschien had de band er goed aan gedaan om een drietal songs aan vast te plakken om zodoende de ultieme Opeth live registratie vast te leggen. Het album werd gemixt door Mikael Ĺkerfeldt en Jens Bogren en prachtige artwork lag in handen van Travis Smith, de eerste persing van het album zal tevens in een speciale, exclusieve verpakking verschijnen. Verder zal er begin 2008 ook een DVD versie van ‘The Roundhouse Tapes’ verschijnen in HD kwaliteit en deze zal worden aangevuld met het nodige bonusmateriaal. Na het uitkomen van deze DVD zal het lange wachten beginnen tot het nieuwe album van de band uit zal gaan komen!!!

Via de volgende link http://www.peaceville.com/opeth/ is er nog een speciale site die het album wat verder toe zal lichten en waar de nodige samples te downloaden zijn.

CD1:
01. When