Obsidian Emerging

Rusty Cage Records

Website: Obsidian

‘Emerging’ van het Nederlandse Obsidian werd al in 2006 een keer uitgebracht. Echter, na de release stapte zanger Serge op. In 2007 werd als vervanger Robbe Kok (Disavowed, Arsebreed) gevonden als vervanger en werd er een contract getekend met Rusty Cage Records. Om dit heuglijke feit te vieren is ‘Emerging’ dus opnieuw uitgebracht, dit keer met Robbe op zang, en uitgevoerd in een prachtige digipak.

Dan nu, de muziek. Die beukt, en hard zeg. “Opener Footprints” laat meteen duidelijk zien wat de mannen van plan zijn, namelijk je met de grond gelijk beuken. Goeie genade, wat een agressie krijgen we hier voor onze kiezen geworpen. Niettemin weten de heren ook dat er rust momenten nodig zijn op een plaat. Die uiten zich in de wat dromerige passages, waarbij er niet zo enorm hard gebeukt wordt. Alle nummers kennen wel iets van dit soort rustmomenten, hoewel dat niet altijd betekend dat deze momenten minder hard klinken. Wat dat betreft doet Obsidian, net zoals label-maatjes Magnacult, wel redelijk veel aan bands zoals Meshuggah en dergelijke denken. Hoewel we met sommige nummers bijna aan de wat technischere death metal bands moeten gaan denken. Het gitaartandem Sjaak en Simon zorgen er samen met de ritme-sectie voor een flinke laag geluid waarop Robbe's gorgelende stem goed kan meedrijven. Moet gezegd worden dat Robbe trouwens een stuk cleaner zingt dan in zijn andere projecten.

Net als het nieuwe werk van Magnacult, dat tegelijkertijd via Rusty Cage Reccords is verschenen is dit ook niet makkelijk verteerbare muziek. Ook ‘Emerging’ heeft een aantal luisterbeurten nodig voordat de schoonheid zich echt helemaal openbaart. Fans van de wat technischere bands in het metal-genre zouden dit eens moeten proberen.

Obsidian are:
Robbe K. - Vocals
Sjaak Kassies – Guitars