Obliteration Perpetual Decay

Peaceville Records / Suburban

Website: Obliteration

Obliteration bestaat pas sinds 2001, en vandaar dat dit ook pas hun eerste full-length is. Eerder is er al wel een demo uitgebracht in 2004, en de 7'' EP 'Total Fucking Obliteration' in 2005. En dan nu een full-length op Tyrant Syndicate. Niet geheel onverwacht dat deze jongens onder de hoede van het Darkthrone-duo zijn genomen, want ze komen uit hetzelfde stadje te weten Kolbotn.

Als we Fenriz mogen geloven, dan speelt Obliteration 'Brutal Ancient Death Metal Laden With Blistering Whiplash-Inducing Thrash Riffing' en eerlijk gezegd, dat klopt. Wat je te horen krijgt is een perfecte mengeling tussen death en thrash. Niet zo gek als je ziet dat de invloeden Slayer, Obituary, Morbid Angel, Destruction, Death, Possessed zijn om er maar een paar te noemen.

Een zanger die zo onverstaanbaar is als een zombie die de aarde nog in de mond heeft, en een ritmesectie die er hevig op los beukt. En dat bijgestaan door de gitaren die het ene heerlijke thrashriffje na het andere eruit pompen. Verder worden we zelfs verwend met ook nog hier een daar een lekkere venijnige solo. Het thrasht heerlijk weg, zonder dat je het idee hebt dat je een thrash-band aan het werk hoort. Wat dat betreft denk ik dat zowel fans van thrash als van death zich in deze band prima kunnen vinden, want dit album gaat van begin tot eind heerlijk te keer in een mengeling van beide stijlen. De instrumental die het album bevat valt niet eens echt op, want het lijkt gewoon een lang instrumentaal intro op het titel-nummer.

Op de productie is verder niks aan te merken. Lars Klokkerhaug heeft hieraan gewerkt in de SubSonic Society Studio, en de productie is lekker droog en duidelijk. Maar dat mag ook wel als je al met grootheden zoals Enslaved en Darkthrone aan de slag bent geweest. En dan dus hier ook een puik stukje werk aflevert voor Obliteration.

Hopelijk horen we snel meer van deze jonge honden, aangezien dit debuut album zeker naar meer smaakt. (Thomas van Golen)

01. Sadistic Necroabortion
02. The Abominator