Norway Rising Up From The Ashes

MTM Music / Suburban

Website : Norway

Het zal inmiddels al vaak genoeg gezegd zijn, maar Norway is geen band uit Scandinavië maar een band uit New Jersey, juist ja de Verenigde Staten. De band loopt inmiddels al een tijdje mee in het hardrock/AOR wereldje, de band werd immers in1986 opgericht door Glenn Pierson (vocals/keys), Jim Santos (guitars), Dave Bryan (bass) en Rob Rizzo (drums). In 1993 kwam uiteindelijk het debuutalbum ‘Night Dreams’ uit, dat in Europa goed ontvangen werd door zowel menig AOR fan, maar ook door de internationale pers. Hierna werd de band al snel opgepikt door het Engelse Now & Then Records/Frontiers Records label, het duurde echter tot het jaar 2000 dat het album ‘Arrival’ uit zou komen, en opnieuw ontvangt de band uitstekende kritieken. Nadat de band van 2002 tot 2004 uit de running was heeft Norway inmiddels de opvolger ‘Rising Up From The Ashes’ opgenomen. De zangpartijen zijn dit keer echter door Tradia & Departure frontman Dave Baldwin ingezongen.

Na een lange stilte van zo’n 6 jaar brengt de band met ‘Rising Up From The Ashes’ uiteindelijk haar derde release uit die op 19 januari via MTM Music verschijnen, in Japan ligt het album echter sinds 20 december 2006 in de schappen. Na enige luisterbeurten moet ik concluderen dat het album sterk doet denken aan de tachtiger jaren hardrock van bands zoals Bon Jovi, Foreigner, Journey en Europe. Niets nieuws onder de zon zal ik maar zeggen, het album opent met het redelijke “Save Me”, een catchy hardrocksong, die in het straatje ligt van eerder genoemde bands. Ook de rest van het album bevat dezelfde harmonieuze AOR trekjes, van veel synthesizers voorziene zoete songs met hier en daar wat stevig gitaarwerk van gitarist en medeoprichter Jim Santos. De uitstekend gezongen, maar mierzoete zangpartijen van zanger Dave Baldwin zijn echter niet vervelend om naar te luisteren, vooral de songs “Only One I Need” en “Won’t Let You Down” luisteren lekker weg op een rustig avondje voor de open haard. “American Girl” is dan weer een echte up-tempo rocksong waar wat meet pit in zit. Verdere uitschieters zijn toch wel de songs “The Power Of Gold” en het Journey achtige “Since You’ve Been Gone”. Het album wordt afgesloten met het nummer “Haunted”, een ruim zeven minuten durende rockepos, met opnieuw uitstekend gitaarwerk van de heer Santos.

Met ‘Rising Up From The Ashes‘ heeft Norway in ieder geval opnieuw een sterk hardrock / classic rock album afgeleverd, echter zonder veel vernieuwingen. Fans van eerder genoemde band en de tachtiger jaren rockbands kunnen dit album met een gerust hard aanschaffen.

01. Save Me
02. Anything At All
03. Only One I Need