Nocturnal Rites The 8th Sin

Century Media / EMI Music

Website: Nocturnal Rites

Eind mei is het Nocturnal Rites album ‘The 8th Sin’ verschenen, het nieuwe schijfje van het Zweedse melodieuze heavy metal ensemble. De band bestaat al sinds 1990 en dit plaatje is inmiddels hun achtste zonde. De band begon ooit onder de naam Necronomic als deathmetal band, maar al snel evolueerden ze naar een meer melodische, Iron Maiden- achtige sound. Na een aantal bezettingswisselingen kon de band zich toch beter vinden in powermetal á la Helloween en men besloot om op deze voet verder te gaan. In 2000 trad zanger Lindqvist toe tot Nocturnal Rites en hiermee bereikte de band de sound waar ze naar op zoek waren. Er werd getoerde met genre-genoten zoals Edguy en Brainstorm. In landen zoals Zweden en Duitsland vinden de Nocturnal Rites albums aardig aftrek, ik vraag me echter af of Nederland er warm voor zal lopen. Op zich geen slechte band, maar evenals de stem van de frontman mist Nocturnal Rites net die zogenaamde X-factor waarmee een band zich naar een hoger platform kan tillen. Typische Duitse powermetal met een sound zoals die van voorgenoemde bands maar net niet genoeg jus met ballen om op te vallen. Degelijke gitaarpartijen met hier en daar een uitschieter, een stem die best aan te horen is maar niet te lang en verder nummers die, zelfs na een aantal keer luisteren, toch iets teveel op elkaar lijken..

Het zal niemand verbazen dat ‘The 8th Sin’ verhaalt over de 7 dodelijke zonden (lust, jaloezie, etc.). Nocturnal Rites is met dit album honderd procent bij hun oude recept van melodische metal/hardrock gebleven dus de fans zullen niets te klagen hebben. Voor de rest van de luisteraars geldt: je moet ervan houden. Zanger Jonny Lindqvist is op zich geen slechte zanger en prima geschikt voor dit genre maar hij stijgt ook niet boven de middenmoot uit. Op gitaar duo Nils Nordberg en Fredrik Mannberg valt niet veel aan te merken, gewoon twee degelijke gitaristen die prima op hun plek zijn in een band als Nocturnal Rites. Vrolijke melodieën zijn typerend voor ‘The 8th sin’, in de song “Strong Enough” laten de gitaristen ook horen dat ze ook prima kunnen soleren. Verder hebben de meeste nummers op het album een aardig refrein, met name de songs “Never Again” en “Not Like You”, voor eerstgenoemde song is tevens een videoclip gemaakt. Ook de bijna verplichte ballad ontbreekt niet, op het gevoelige nummer “Me” wordt zanger Lindqvist bijgestaan door een zangeres met een honingzoete stem. Wat betreft de songteksten op het album, deze zijn hier en daar enigszins tenenkrommend maar goed, Engels is ook niet de moedertaal van de band.

‘The 8th Sin’ is een melodieus, luisterbaar powermetal album dat de trouwe Nocturnal Rites fan zeker zal bekoren, wat dat betreft hebben deze Zweden net werk afgeleverd. Ook de productie is in orde en ook het artwork zit degelijk in elkaar. Nocturnal Rites is zo’n band die zich lekker bij z’n leest houdt maar hierdoor helaas niet op zal vallen. (Martina Schouten)

01. Call Out To The World
02. Never Again
03. Not The Only