Nikki Puppet Millitant Mother

Armageddon Music / Rock Inc.

Website : Nikki Puppet

Het Duitse Nikki Puppet werd ergens in 2003 in de omgeving van Hannover opgericht en tekende niet veel later een deal met Armageddon Music, dit resulteerde in november 2005 tot het uitkomen van het debuut album ‘Puppet On A String’. De band bestaat naast zangeres Nicky Gronewold en bassiste Anke Sobek verder nog uit de Griekse gitarist Christos Mamalitsidis en drummer Florentin Adolf. Het debuutalbum van de band bestond vooral uit standaard rock ’n roll songs met een hoog meezinggehalte, die na enkele luisterbeurten al bleven hangen. Ter promotie van het debuutalbum werd er uitgebreid getoerd en in mei 2006 stond de band een maandlang in het voorprogramma van de Michael Schenker Group en mocht de band tevens aantreden op het Duitse Wacken Open Air festival. Verder werden er afgelopen december nog enkele shows gespeeld in het voorprogramma van Victory.

In de tussenliggende periode zag de band ook nog een kans om de opvolger ‘Militant Mother’ op te nemen die op 16 februari uit zal komen. Het album opent met het nummer ‘’Lost In Time’, een up-tempo rock nummer dit in het straatje ligt van bands zoals Zed Yago, Skew Siskin en Guano Apes. Vervolgens worden we aangenaam verrast met het titelnummer “Militant Mother”, een zware heavy rock song, waarbij zangeres Nicky Gronewold goed uit de hoek komt zetten. Vervolgens zijn we aanbeland bij het nummer ‘We Didn't Start The Fire’, een zeer geslaagde cover van een van Billy Joel’s klassiekers, dat met een uitstekend Rock’n’Roll gevoel gebracht word. “Open Up Your Mind” is dan weer een up-tempo rock song met een heerlijke groove. Het volgende nummer “Words” is opnieuw een up-tempo rocksong met snelle dubbele basspartijen, zeer solide gitaarwerk een enkele uitstekende gitaarsolo’s. Met het ballad achtige “Turning In Circles”, krijgen we ook de gevoelige kant van de band te horen. Ook “If (You Can't Have Me)” en “Lights Are Out” zijn sterke krachtige songs, wat verder vooral opvalt aan het album zijn de straffe gitaarpartijen en solo’s van gitarist Christos Mamalitsidis en de vaak smaakvolle zang van Nicky zelf, alleen moet ik opnieuw concluderen dat er net zoals op het debuutalbum hier en daar nog wel wat aan het Duitse accent van zangers Nicky gesleuteld had mogen worden. Verder komen we op het album nog het punkachtige nummer “Paralized” tegen en het einde worden we nog verrast met het space-achtige “Paltry” waarna het album wordt afgesloten met het stevig rockende “I Don’t Know”.

Met ‘Militant Mother’ heeft de band een veelzijdig hardrock album uitgebracht, waarbij de band de invloeden uit de moderne rock, punk en klassieke Rock’n‘Roll uitstekend heeft weten vast te leggen. Het album is opnieuw geproduceerd door Herman Frank (Accept, Victory), die ook al de productie van het debuut ‘Puppet On A String’ voor zijn rekening nam. Ook werd er voor gekozen om het album opnieuw in de Arena 20 Studio opgenomen.

01. Lost In Time
02. Militant Mother
03. We Didn't Start The Fire