Nightmare Genetic Disorder

Regain Records / Suburban

Website : Nightmare

Het Franse powermetal gezelschap Nightmare bestaat al sinds 1979, in de beginjaren bracht de band enkele redelijke albums uit waaronder het uit 1984 stammende debuutalbum ‘Waiting For The Twilight’. Na diverse line-up wisselingen binnen de band viel Nightmare in 1988 uit elkaar. In 1999 wordt de band opnieuw opgericht in nagenoeg de originele bezetting, alleen met dat verschil dat drummer Jo Amore de zangpartijen voortaan voor zijn rekening neemt in plaats van de overleden Jean-Marie Boix. Nog geen jaar later ligt er een nieuwe EP in de schappen gevolgd door een dubbel live album getiteld ‘Live Deliverance’ en twee studio albums. In 2005 volgt dan het uitstekend ontvangen ‘The Dominion Gate’ dat uitkomt via Regain Records, het album krijgt in diversen media lovende kritieken en de band is er dan ook met name speltechnisch goed op vooruit gegaan. Nog geen twee jaar later is er dan nu het nieuwe ‘Genetic Disorder’ dat de in 2005 ingeslagen weg voortzet.

Het album opent met de enigszins bombastische powermetal song ‘Nothing Left Behind’ en ook het volgende ‘Battleground For Suicide‘ is een heerlijke uptempo power metal granaat, die qua song structuur en zanglijn wat meer in het straatje van de Duitste powermetal bands ligt. Pompende baspartijen heerlijke twin solo’s en een uitstekend zingende Jo Amore. Verder bevat het album dan nog enkele zwaardere (lees langzamere songs) zoals “Queen Of Love & Pain” waarbij de zanglijnen zelfs wat van Nevermore’s Warel Dane doen denken, de zangkwaliteiten van Jo Amore komen dan ook opnieuw zeer duidelijk boven drijven in deze song. Ook “Leader Of The Maquerade” is een headbanger van de eerste orde, de zware midtempo riffs, de solo’s en de stevige drumpartijen maken deze song tot een ware live kraker. Speltechnisch zit het verder ook wel goed met deze band, luister maar eens naar het zeer sterke “Final Procession” dat halverwege de songs voorzien is van een aantal heerlijke solo’s van beide gitaristen, klasse. “The Winds Of Sin” is dan weer een progressieve uptempo song voorzien van de nodige kracht en agressie, de song is tevens voorzien van de nodige melodie waardoor het nummer samen met de zangpartijen van Jo een zeer luisterbaar afwisselend geheel vormt. Verdere uitschieters op het album zijn het snelle “Forsaken Child” en het afsluitende midtempo “Dawn Of Darkness” dat voorzien is van uitstekend hakkend gitaarwerk.

Het album werd opgenomen onder leiding van Fredrik Nordström (Arch Enemy, Dream Evil, Dimmu Borgir, In Flames) in zijn eigen Fredmann studio waardoor het album opnieuw een en knallende productie en een helder geluid heeft meegekregen. Nightmare heeft dan ook opnieuw een sterk album weten af te leveren dat toch zeker met kop en schouders boven de middelmaat uitsteekt, de band beschikt dan ook niet voor niets over vijf uitstekende muzikanten. Fans van bands zoals Iced Earth, Symphony X, Mercenary maar ook Helloween en Gamma Ray zullen met dit album zeer goed uit de voeten kunnen en met de nodige toursupport zal het dan ook wel goed komen met de band.

01. Nothing Left Behind

02. Battleground For Suicide

03. Queen Of Love & Pain