Nifelheim Envoy Of Lucifer

Regain Records / Suburban

Website : Nifelheim

In november verschijnt het vijfde album van de Zweedse heren van Nifelheim. Na een carričre die al loopt vanaf 1990 is dit misschien wat weinig. Maar dat gebeurd, tenslotte is ‘Envoy Of Lucifer’ pas zeven jaar na zijn voorganger te vinden voor de metal minnende massa. Het kan natuurlijk ook deels komen doordat de gitaristen allebei in het Zweedse Necrophobic spelen en deze band met hun ‘Hrimthursum’ album bepaald geen windeieren heeft gelegd en ook flink getoerd heeft. Maar een ramp is dat niet geweest. Er werd er onderdak geboden bij label Regain Records en jongstleden werd er nog getoerd in Scandinavië met legende Venom. En dan nu een nieuwe cd met weer tien nummers voor hel, satan en zwarte grimmigheid. Als ik het begeleidende blaadje van Regain Records mag geloven is Nifelheim een van de weinige gerespecteerde old school black metal bands. En dat is duidelijk te zien aan het afsluitende Fuck Off!!! in het promo verhaal. Alsof kapitein Nattefrost hier een vinger in de pap heeft gehad. Maar juist, grim en frostbitten zaken dus.

Want laten we elkaar nu geen mietje noemen, Nifelheim speelt een rokende en vuurspuwende mix van black metal met nogal wat thrash invloeden. Dit levert interessante nummers op. Sowieso zijn blastbeats niet te vinden, maar gaat het af en toe wel snel tekeer. Niettemin is een nummer lang snelheid niet altijd even leuk, dus de band weet ook gas terug te nemen. Zeker in het nummer “Claws Of Death” is dit het duidelijkst te merken waarbij de coupletten een verpletterende ode aan Belial geven, en het refrein bijna doomachtig uit de kast komt, mede door achtergrondvocalen waarvan het lijkt of Jon Nodtveidt (ooit sessie-gitarist in de band) ze vanuit de geestenwereld heeft ingezongen. Verder bevat de cd veel pakkende nummers, hoewel niet alle nummers niet altijd een even eigen identiteit hebben. Zoals “Evil Is Eternal” door het heerlijke stuwende bas en drumwerk. “Storm Of The Reaper”, “Envoy Of Lucifer” of het duidelijke “No More Life” springen ook goed naar voren. De productie is goed, wat je vaak niet verwacht, maar toch is het zo. Alles is duidelijk en ligt goed in de mix. Dit verzacht dan ook deels de problemen met de niet al te grote identiteitswaarde van nummers, want alles hoor je wel goed.

Nifelheim heeft verder gewoon een lekker geproduceerd black/thrash plaatje gemaakt. Leuk om af en toe op te zetten. Live zoude n deze nieuwe songs een behoorlijk goede indruk kunnen achterlaten want de cd smaakt naar meer, en vooral naar een live optreden. Grijp dan ook je kans als ze op de Arnhem Metal Meeting staan op 1 December, want zo vaak treden de heren niet op. Al helemaal niet in Nederland. (Thomas van Golen)

01. Infernal Flame Of Destruction
02. Evocation Of The End
03. Gates Of Damnation