Neal Morse Sola Scriptura

InsideOut Music

Website : Neal Morse

Als frontman van de Progressieve rockband Spock`s Beard was het al duidelijk dat Neal Morse veel in zijn mars had. Dit werd alleen maar duidelijker met zijn sensationele progressieverock project TransAtlantic, waarmee hij vele prog-fans liet zien dat hij een van de toppers is op progressief gebied. Door het succes van Spock's Beard in de progressieve scène werd Neal ook gevraagd door andere progressieve bands/projecten om zijn stem hieraan uit te lenen. Zo was hij o.a. te horen op het Ayreon album ‘Universal Migrator Part 1: The Dream Sequencer’. Na de opnamen van het 6e Spock's Beard album 'Snow' in 2002 besloot Neal de band te verlaten vanwege zijn bekering tot Jezus Christus. In 2003 begon Neal zijn solocarrière en volgde ieder jaar een nieuw album van deze topmuzikant. Gesteund door muzikanten als Mike Portnoy, Randy George en op dit album zelfs Paul Gilbert beloofd het weer een waanzinnige luisterervaring te worden.

De opnamen van zijn nieuwe album Sola Scriptura zijn in het najaar van 2006 afgerond en zal op 26 februari 2007 uitkomen. Het onderwerp van zijn vierde progalbum is de persoon Maarten Luther en zijn strijd tegen de dwalingen van de Roomse kerk. Op het album staan slechts 4 nummers die weliswaar samen goed zijn voor ruim 75 minuten muziek. De titel van het album ‘Sola Scriptura’ betekent eigenlijk: alleen door de Schrift, de Bijbel. Tegenover de Rooms-Katholieke Kerk benadrukten de reformatoren het gezag en de autoriteit van de Bijbel. De Rooms-Katholieke Kerk heeft naast de Bijbel als het "Geschreven Woord van God" nog de kerkelijke overlevering, de Traditie als gezaghebbende instantie voor leer en leven.

Het album opent met het ruim 29 minuten durende “The door” dat gelukkigerwijs wel in 6 passages is verdeeld, het eerste deel is een instrumentaal gedeelte, met uitstekende riffs en gitaar solo’s van Paul Gilbert en heerlijk drumwerk van meester drummer Mike Portnoy, die we kennen van Dream Theater. Het nummer, dat in de stijl van Neal Morse voormalige band Spocks Beard ligt gaat vervolgens verder in een bombastische, epische prog rock song met pompende baslijnen, sterk toestenwerk, hevige drumpartijen en het nodige soleerwerk van gitarist Paul Gilbert, die vooral bekend is van de hard-rock band Mr Big en het Yellow Matter Custard project waaraan ook Portnoy deelnam. Enkele jaren geleden bekeerde de zanger zich tot het christendom en dat is duidelijk waarneembaar in de teksten van het album, de woorden Jesus en God zijn toch wel weer vaak waarneembaar in de songteksten. Het tweede nummer “The Conflict”, dat eveneens uit 6 passages bestaat klokt maar liefst 25 minuten, deze song begint dan weer wat hardere zwaardere gitaarriffs, in het midden van het nummer worden we nog verrast met wat Spaans, Latijns gitaarwerk. De vocalen zijn opnieuw melodieus en ook de rest van het nummer zit goed in elkaar. De song “Heaven In My Heart” is er dan een van slechts vijf minuten, het nummer bestaat voor het grootste gedeelte uit een gevoelige piano ballad. Het laatste nummer op het album, getiteld “The Conclusion” bestaat opnieuw uit 6 passages en klokt een totale lengte van ruim 16 minuten en is een song met dramatische zangpartijen en muzikale passages, het strakke gitaarwerk wordt ondersteund door superieur drumwerk van de heer Portnoy, die samen met bassist Randy George een sterk koppel vormt. Verder maakt Neal veel gebruik van instrumenten zoals viool, cello, hoorn, saxofoon, trompet en percussie gedurende het hele album.

Met ‘Sola Scriptura’ heeft de band opnieuw een sterk album afgeleverd, soms een beetje voorspelbaar, eigenlijk gewoon meer van hetzelfde maar bovenal kwalitatief hoogstaande prog. Mocht je van het eerdere werk van de heer Morse gecharmeerd zijn, dan is het album een echte aanrader, iedere andere prog fan zal het album zeker eens de kans moeten geven door het album eens aandachtig te beluisteren.

01. The Door
I Introduction
II In The Name Of God