Naglfar Harvest

Website : Naglfar

Sinds het uitkomen van het album ‘Sheol’ in 2003, begint Naglfar pas echt een beetje naamsbekendheid te krijgen. En dat terwijl ze toch al vanaf 1994 bezig zijn met muziek maken. Echte fans kennen albums zoals ‘Vittra’ en ‘Diabolic’ beter dan het nieuwe materiaal. Maar dat mag niet deren, want in 2005 kwam de echt grote doorbraak met het album ‘Pariah’. Er volgde een tournee door Europa met Finntroll en Amoral, en dus begin 2007 ligt er dan alweer de opvolger van ‘Pariah’ in de schappen; ‘Harvest’ heet het nieuwe schijfje.

En oogsten zullen de heren dan waarschijnlijk ook. Lof en eer, want ‘Harvest’ is wederom een hele aardige schijf geworden. Mochten mensen ten tijde van ‘Pariah’ nog twijfels hebben over het kunnen van ex-bassist Kristoffer Olivius zijn vocalen, dan is vermoedelijk nu weggespoeld in een stortvloed van zwarte gal die Olivius op het nieuwe album uitbraakt. Om maar eens een cheesy zinnetje te gebruiken. Nee, vocaal gezien staat het uit een huis, en eigenlijk is dat op elk front zo. De nummers zitten goed in elkaar. Sommige zijn wat harde doorbeuknummers, zoals bijvoorbeeld “Way Of The Rope” en “Feeding Moloch”. Andere nummers weten weer een prachtige sfeer op te roepen door een wat rustiger tempo. Zie bijvoorbeeld “The Mirrors Of My Soul” (met een lekker kazig refrein: My eyes mirror my soul: black, empty, senseless and cold) en “Odium Generis Humani”. Afsluiter “Harvest” is met zijn 7 minuut 10 het langste nummer, en is een epische afsluiter geworden van wat eigenlijk alleen maar een nieuw hoogtepunt in de carrière van Naglfar genoemd kan worden. Het schijfje is zeker de moeite waard om te luisteren, aangezien elk aspect op een hoog niveau zit. (Thomas van Golen)

01. Into The Black
02. Breathe Through Me
03. The Mirrors Of My Soul