Mystic Prophecy Satanic Curses

Massacre Records

Website : Mystic Prophecy

In navolging van het album ‘Savage Souls’ brengt Mystic Prophecy ons in oktober 2007 alweer hun vijfde opus met de titel ‘Satanic Curses’. Deze Duits/Griekse powermetalband werd opgericht door Roberto Dimitri Liapakis en Martin Albrecht (Heavy Storm), zij bundelden hun krachten met die van gitarist Gus G. (de man achter Firewind) en drummer Dennis Ekdahl in 2000. Vervolgens bracht dit kwartet in 2001 het album ‘Vengeance’ uit. In 2005 verlaat Gus G. de band om zich volledig op Firewind te concentreren en vandaag de dag bestaat Mystic Prophecy uit 5 man (Martin Grimm – Headstone Epitaph en Markus Pohl - Symphorce op gitaar, Matthias Straub -  Sacred Steel als drummer).

Mystic Prophecy kan nog het best omschreven worden als Duitse powermetal met een thrashy touch. Ze brengen een wat vettere, rauwere sound dan de iconen zoals Helloween. Mystic Prophecy is erin geslaagd binnen het genre iets van een eigen sound te onwikkelen ook al staan ze er niet zover vanaf als ze graag doen blijken. Het klinkt inderdaad wat rauwer, minder gelikt dan de geijkte powermetal hoewel ze nog wel ruim binnen dat genre vallen. Zanger Liapakis steekt in zijn vakgebied niet met kop en schouders boven collega’s uit maar zijn stem is degelijk en past prima bij de muziek. Vooral de twee-stemmige passages zoals in het nummer “Sacrifice Me” liggen prettig in het gehoor. Daarentegen is het refrein van dit nummer aardig cliché, en dit is niet de enige track waarvan we dat kunnen zeggen. De volgende song “Dark Forces” begint met een aardige grunt en beukt aardig door voor powermetalbegrippen en het refrein is catchy. Misschien zijn het de thrashy invloeden die de muziek een wat “stoerder” gevoel geven, zie bijvoorbeeld de rappe songs “Evil of Destruction” en “Damnation”, deze tracks rocken aardig! Het zijn voornamelijk de refreinen die de nummers temperen en het powermetal gevoel oproepen. Als extraatje heeft men een cover van Black Sabbath´s "Paranoid" op deze schijf gezet, tja wat kan ik zeggen, op zich niet slecht maar zoals vaak het geval is met covers had Mystic Prophecy beter een extra eigen nummer kunnen opnemen.  Het geheel is strak ingespeeld, geen commentaar wat de muzikanten betreft en producer Fredrik Nordstrom heeft het geheel gelikt afgeleverd. Ook het artwork is dik in orde. Voor de powermetal liefhebber met pit is dit een lekker plaatje. (Martina Schouten)

01. Back From The Dark

02. Sacrifice Me

03. Dark Forces